Havsbaserade vindkraftverk utanför Aberdeen

Världens första vätgasproducerande havsbaserade vindkraftverk får 9,3 miljoner GBP i innovationsstöd

Vattenfall har fått 9,3 miljoner GBP i innovationsstöd från den brittiska regeringens fond Net Zero Innovation Portfolio Low Carbon Hydrogen Supply 2. Pengarna ska användas för att utveckla världens första vätgasproducerande havsbaserade vindkraftverk där elektrolysören är placerad direkt på ett befintligt vindkraftverk i drift.

Pilotprojektet vid Vattenfalls havsbaserade vindkraftspark i Aberdeen Bay kommer att ha en effekt om 8 MW och kommer dagligen att kunna producera tillräckligt med vätgas för att driva en vätgasbuss i 2 400 mil. Vätgasen kommer att transporteras via en rörledning till hamnen i Aberdeen.

– Vi är väldigt glada för stödet från den brittiska regeringen. Vätgaselektrolysörer placerade på havsbaserade vindkraftverk kommer sannolikt att vara det snabbaste och billigaste sättet att tillhandahålla fossilfri vätgas i stor skala, säger Danielle Lane, landschef för Vattenfall i Storbritannien.

Projektet, som kallas ”Hydrogen Turbine 1 (HT1)”, syftar till att vara det första projektet i världen där man testar full integration av vätgasproduktion. Inom ramen för HT1 kommer man också att kartlägga utvecklings- och samrådsprocesser för storskaliga vätgasprojekt som samlokaliseras med havsbaserade vindkraftsparker för att påskynda en framtida utveckling.

Tillgången på stora mängder fossilfri vätgas kommer att spela en viktig roll för att minska koldioxidutsläppen inom tung industri (främst inom stål-, kemikalie- och gödsel samt raffinering) och tunga transporter.

Arbetet påbörjas omgående med målsättningen att den första produktionen ska ske redan 2025.

Läs mer: Den havsbaserade vindkraftsparken i Aberdeen (på engelska)

Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Havsbaserad vindkraftspark

Vattenfall och Preem ska undersöka storskalig utfasning av fossila bränslen med hjälp av havsbaserad vindkraft och vätgas

Vattenfall och Preem går nu in i en förstudiefas som undersöker möjligheterna att snabbt utveckla en värdekedja där havsbaserad vindkraft och vätgas kopplas samman med raffinaderiindustrin p...

Helene Biström, chef för affärsområde Wind och Adiam Iyassuc, programledare

Vattenfall Studio: Enorm ökning Europas efterfrågan på vind

I spåren av Rysslands krig mot Ukraina handlar ökad vindkraftsutbyggnad inte bara om klimatet, utan också om att säkra Europas energiförsörjning.

Två havsbaserade vindkraftverk i Vattenfalls vindkraftspark DanTysk

Vattenfall investerar i två havsbaserade vindkraftsprojekt utanför Göteborg

Vattenfall köper majoritetsandelen i två havsbaserade vindkraftsprojekt utanför Göteborgs kust av vindkraftsbolaget Zephyr.