Vattenfall och Tekniska verken utreder ägarbyte av fjärrvärmeverksamheter

Vattenfall Värme och Tekniska verken i Linköping har kommit överens om att undersöka förutsättningar för att sinsemellan byta fjärrvärmeverksamheterna i Motala/Askersund respektive Katrineholm. Båda företagen bedömer att en möjlig affär kan bidra till att stärka fjärrvärmen i respektive region.

För Vattenfalls del är avsikten att utnyttja operativa fördelar mellan Vattenfalls fjärrvärmeverksamhet i Nyköping och verksamheten i Katrineholm.

– Det är två fina välskötta verksamheter, där vi ser att utvecklingsmöjligheterna för båda blir bättre vid ett byte. Vi ser stor utvecklingspotential av verksamheten i Katrineholm bland annat genom att utnyttja synergier med vår befintliga fjärrvärmeverksamhet i Nyköping i form av ökad flexibilitet och effektivitet. Det säkrar konkurrenskraftig leverans av fjärrvärme till våra kunder samtidigt som det långsiktigt ökar värdet av våra anläggningar, säger Lovisa Fricot Norén, chef för Vattenfall Värme i Sverige.

Naturliga samordningsvinster

Tekniska verken ser att affären skulle leda till en smartare infrastruktur kopplat till företagets fjärrvärmeverksamheter i Linköping, Mjölby och Borensberg.

– En stark fjärrvärmebransch är en förutsättning för att vi ska klara samhällets elektrifiering. Vi vill leda energiomställningen i regionen och genom denna affär ser vi stora möjligheter att fortsätta att utveckla energisystemet i regionen i nära samarbete med våra kunder, säger Michael Fahlström, chef för Värme och kyla på Tekniska verken i Linköping.

Fjärrvärmeverksamheterna i Motala/Askersund och i Katrineholm producerar och säljer jämförbara värmevolymer. Både Vattenfall och Tekniska verken är medlemmar i Prisdialogen där ledorden för prissättning och prisutveckling är transparens och förutsägbarhet. Under 2023 blir prisjusteringen för de båda bolagen mellan 3,2 och 3,5 procent. Parterna räknar med att en affär kan genomföras under 2023.

Om bolagen

Vattenfall har egen fjärrvärmeverksamhet vid nio orter i Sverige – förutom i Nyköping, Motala och Askersund, även i Uppsala, Storvreta, Knivsta, Haninge/Tyresö/Älta, Gustavsberg och Vänersborg. Vattenfall driver även fjärrvärmeverksamhet i dotterbolagen VB Energi, Gotland Energi och Lilla Edets fjärrvärme. Tekniska verken har fjärrvärmeverksamhet i Linköping, Katrineholm, Mjölby, Skärblacka, Kimstad, Kisa, Borensberg och Åtvidaberg.

För ytterligare information kontakta gärna:
Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10, press@vattenfall.com
Tekniska verkens presstjänst, 013-20 91 40, press@tekniskaverken.se

Algodling i AstaReals laboratorium

Nu värmer algodling över 2 500 lägenheter i Gustavsberg

Nu har överskottsvärme från AstaReals algodling börjat användas för fjärrvärme till över 2 500 lägenheter i Gustavsberg.

Fågelperspektiv av värmeackumulatortanken

Tysklands största värmelager i startgroparna

Tysklands största värmeackumulator väntas tas i drift i början av nästa år. Värmelagret finns på Vattenfalls område vid kraftvärmeverket Reuter West i Berlin.

Lasse Ejeklint, energiexpert

Lasse Ejeklint släpper bok med sina bästa råd om el och energisparande

Han har givit råd kring energianvändning i decennier. Nu kommer Lasse Ejeklints bok ”Energismart – spara el och pengar” med råd, tips och kunskap kring energi och elanvändning.