Ringhals

Vattenfall säkerställer långsiktiga leveranser av kärnbränsle

Vattenfall har tecknat avtal med företagen Westinghouse och Framatome för långsiktiga leveranser av kärnbränsle till kärnreaktorerna i Forsmark och Ringhals.

Avtalen med Westinghouse Electric Sweden och Framatome kommer att säkra bränsleförsörjningen till de fem kärnreaktorerna i Forsmark och Ringhals från 2024 och framåt.

- Vi är mycket nöjda med att fortsätta vårt samarbete med två av våra godkända leverantörer. Dessa avtal är i linje med vår strategi att vara oberoende av enskilda leverantörer och länder. Utvärderingen och inköpsbeslutet baseras på tekniska och kommersiella kriterier, samt Vattenfalls fokus på hållbarhet i försörjningskedjan, säger Ove Nilsson, chef för Vattenfall kärnbränsle.

Handeln med kärnbränsle följer föreskrifter och riktlinjer från branschorganisationen Euratom (ESA) och det internationella atomenergiorganet (IAEA). Westinghouse och Framatome granskas också enligt Vattenfalls uppförandekod för leverantörer.

Vattenfalls pressavdelning, telefon +46 8 739 50 10, e-post: press@vattenfall.com

GE Hitachi BWRX-300 - Fermi Energia  referensreaktor för teknologi. Källa: Fermi.ee
Källa: Fermi.ee

Så kan SMR bli framtiden för kärnkraften

Små modulära reaktorer, så kallade SMR:er, blir allt tydligare ett alternativ inom kärnkraften. Vilka är fördelarna? Hur ser utvecklingen ut? Hur kan de användas?

I nedmonteringen av Ågestaverket utanför Stockholm har det 100 ton tunga tanklocket lyfts.

Lyckat locklyft i Ågesta

I nedmonteringen av Ågestaverket utanför Stockholm har det 100 ton tunga tanklocket lossats, lyfts och flyttats till en bassäng där det ska segmenteras.

Representanter för ägarföretagen inviger vindkraftsparken Blakliden Fäbodberget

Vattenfalls största landbaserade vindkraftspark, Blakliden Fäbodberget, har invigts

Idag invigdes Blakliden Fäbodberget – Vattenfalls största landbaserade vindkraftspark hittills med sina 84 vindkraftverk.