Blakliden Fäbodberget, Vattenfalls hittills största landbaserade vindkraftspark

Vattenfalls största landbaserade vindkraftspark, Blakliden Fäbodberget, har invigts

Idag invigdes Blakliden Fäbodberget – Vattenfalls största landbaserade vindkraftspark hittills med sina 84 vindkraftverk.

Blakliden Fäbodberget, som ligger i Lycksele och Åsele kommuner, började byggas 2018 och är nu i full drift. Parken är ett samarbete tillsammans med Vestas och AIP Management, som också är delägare. Blakliden Fäbodberget har en total effekt på 353 MW och kan leverera fossilfri el till cirka 220 000 hushåll.

Vid invigningen representerades Vattenfall av bland andra Helene Biström, chef för Vattenfalls affärsområde Wind samt Annika Ramsköld, Vattenfalls hållbarhetschef.

– Det är mycket glädjande att vi idag kunnat inviga Blakliden Fäbodberget, vår största landbaserade vindkraftspark hittills. Vi kan därmed tillföra mycket ny, fossilfri el till en expanderande region med en industri på frammarsch, säger Helene Biström.

– Det känns fantastiskt att vi fått inviga parken idag. Det har varit ett samarbete med både internationella partners och alla de lokala entreprenörer och leverantörer vi har haft i projektet från Åsele och Lycksele kommuner, säger Mattias Persson, chef för Blakliden Fäbodberget.

Sveriges elanvändning väntas fördubblas till 2045. I norra Sverige pågår en elektrifiering av industrin och av gruvnäringen, vilket kommer att kräva mycket mer el. Med en årsproduktion om 1,1 TWh blir Blakliden Fäbodberget ett viktigt bidrag till det.

Vattenfall har idag runt 1 200 vindkraftverk i drift, på land och till havs. Vindkraftverken, som finns i Sverige, Danmark, Tyskland, Nederländerna och Storbritannien, producerade 11,2 TWh el under 2021, motsvarande el till runt 2,2 miljoner hushåll.

Mer information om Blakliden Fäbodberget hittar du här:
Vindkraftsprojekt Blakliden Fäbodberget - Vattenfall

Fakta om Blakliden Fäbodberget

• Blakliden Fäbodberget ligger i ett område i Åsele och Lycksele kommuner.
  • Vindkraftsparken består av 84 vindkraftverk, vardera 180 meter höga (inklusive rotorblad).
  • Anläggningens effekt är 353 MW med en beräknad årsproduktionen om 1,1 TWh.
  • Blakliden Fäbodberget ägs av Vattenfall tillsammans med Vestas och AIP Management. Vattenfalls ägarandel är 30 procent.

För mer information, kontakta:
Johan Sennerö, pressekreterare, 0760 46 40 45, johan.senneroe@vattenfall.com
Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Havsbaserad vindkraftspark

Vattenfall och Preem ska undersöka storskalig utfasning av fossila bränslen med hjälp av havsbaserad vindkraft och vätgas

Vattenfall och Preem går nu in i en förstudiefas som undersöker möjligheterna att snabbt utveckla en värdekedja där havsbaserad vindkraft och vätgas kopplas samman med raffinaderiindustrin p...

Helene Biström, chef för affärsområde Wind och Adiam Iyassuc, programledare

Vattenfall Studio: Enorm ökning Europas efterfrågan på vind

I spåren av Rysslands krig mot Ukraina handlar ökad vindkraftsutbyggnad inte bara om klimatet, utan också om att säkra Europas energiförsörjning.

Två havsbaserade vindkraftverk i Vattenfalls vindkraftspark DanTysk

Vattenfall investerar i två havsbaserade vindkraftsprojekt utanför Göteborg

Vattenfall köper majoritetsandelen i två havsbaserade vindkraftsprojekt utanför Göteborgs kust av vindkraftsbolaget Zephyr.