Vattenfallmedarbetare som utför underhåll på kraftledning

Högspänning – ny reality-tv-serie om energibranschen snart på Viaplay

Den 27 mars har den nya tv-serien Högspänning premiär på Viaplay. I serien får tittarna följa personer inom energibranschen för att ta del av hur deras vardag ser ut. Programmet är ett samarbete mellan Vattenfall och Skellefteå Kraft.

För första gången kommer tittarna att få följa med bakom kulisserna på några av Sveriges mest fascinerande arbetsplatser när Viaplays nya serie Högspänning har premiär. I serien bjuds tittarna med till vattenkraftverk, vindturbiner och de tusentals milen med högspänningsledningar som försörjer Sverige med livsviktig energi.

–  Intresset för energifrågor har aldrig varit större. Elpriser, elanvändning och olika fossilfria kraftslag diskuteras flitigt. Vi ville ta chansen att visa hjältarna bakom delar av Sveriges energiförsörjning, säger Lotta Henrysson, HR-chef för Vattenfall Sverige och fortsätter:

– Genom att visa tittarna hur våra medarbetares arbetsdag ser ut och de utmaningar de ställs inför, som att rensa ledningar från träd under en snöstorm eller att jobba hundra meter upp i luften på vindkraftverken, är spännande och kan ge en större förståelse för hjältarna som gör detta. Vi vill visa branschen från insidan och det har aldrig gjorts förr, säger Lotta Henrysson.

Enligt en undersökning från Energiföretagen kommer cirka 1700 tekniker och ingenjörer i energiföretagen att gå i pension de närmaste tre åren. De flesta behöver ersättas men behovet är större än så. Energibranschen kommer att behöva rekrytera närmare 8 000 nya tekniker och ingenjörer de närmaste tre åren.

– Vattenfall har precis som hela energibranschen stora behov av att säkra kompetens och nya medarbetare både nu och för framtiden. Allt från ingenjörer, tekniker, linjemontörer, systemutvecklare och projektledare. Serien ger oss en möjlighet att visa upp branschens olika jobb och våra kompetenta medarbetare för att inspirera fler att söka jobb på Vattenfall och inom energibranschen, säger Lotta Henrysson.

Viaplays Högspänning visar medarbetare på Vattenfall och Skellefteå Kraft. Serien produceras av Delta Studios och i samverkan med Energiföretagen Sverige. Serien har premiär den 27 mars 2023, på Viaplay och visas även på måndagar klockan 21.00 på TV3.

Se en trailer här

Heidi Stenström, Vattenfalls pressavdelning, 070-611 81 92, heidi.stenstrom@vattenfall.com
Sarah Hjort, Junior PR & Marketing Manager Viaplay, 076–494 01 30, sarah.hjort@viaplaygroup.com

Torbjörn Wahlborg och Anne Gynnerstedt

Förändringar i Vattenfalls koncernledning

Under 2024 sker förändringar i Vattenfalls koncernledning när Torbjörn Wahlborg, chef för affärsområdet Generation och Anne Gynnerstedt, Head of Legal and Corporate Security & Resilience, va...

En grupp unga personer på Vattenfalls kontor

Vattenfall fortsätter stiga i studenternas rankning av attraktivaste arbetsgivaren

I årets studentundersökning från Universum stiger Vattenfall i rank hos samtliga tre huvudmålgrupper; civilingenjörer, högskoleingenjörer och IT.

Rasmus Helveg Petersen, ny Head of Communications i Danmark

Rasmus Helveg Petersen ny Head of Communications i Danmark

Vattenfall har utsett Rasmus Helveg Petersen till Head of Communications i Danmark. Han har tidigare varit Danmarks klimat- och energiminister och ordförande för klimatutskottet i det danska...