Jens Berggren ny klimatcoach på Vattenfall

Konkreta tips och råd kring energieffektivisering och hur man enkelt kan spara el är något som hållit Vattenfalls mångåriga klimatcoach, Lasse Ejeklint, fullt sysselsatt. När han nu går i pension, kommer Jens Berggren, med över tjugo års erfarenhet från klimat- och hållbarhetsarbete i Sverige och internationellt, att axla rollen som Vattenfalls nya klimatcoach.

För sex år sedan blev Lasse Ejeklint Vattenfalls klimatcoach på heltid. Han hade redan då arbetat över 40 år på företaget och hjälpt hundratals kunder med att förändra sitt förhållande till energi. Han har varit flitigt anlitad som talare och energiexpert i media och olika event under många år och i början av 2023 gav han också ut en bok i ämnet.

– Lasse besitter en otrolig mängd energikunskap och har med sin glädje, kunskap och sitt engagemang varit en sann inspiratör! Inte bara för oss som jobbar på Vattenfall utan även för alla de kunder, partners och inte minst alla ungdomar han har mött och lärt om kraftkällor och saker man kan göra för att spara el, säger Johan Nerfeldt, chef produktutveckling inom Vattenfall.

Jens Berggren har tidigare arbetat på utrikesdepartementet, på Stockholm Internationella vatteninstitut, SIWI och de senaste tre åren som hållbarhetsexpert på LRF. Han tillträder den 1 juni som klimatcoach på Vattenfall.

– Intresset för miljö- och energifrågor är inte en tillfällig trend, det är här för att stanna. Vattenfall har ett tydligt mål om att möjliggöra ett fossilfritt liv inom en generation. Jag är både tacksam och ödmjuk inför uppgiften att ta över rollen som Vattenfalls klimatcoach och ska göra allt jag kan för att fortsätta det arbete Lasse gjort och hjälpa till att möjliggöra en fossilfri framtid, säger Jens Berggren, ny klimatcoach på Vattenfall.

Heidi Stenström, Pressekreterare Vattenfall, 070-611 81 92, heidi.stenstrom@vattenfall.com

EcoVadis

Vattenfall får än en gång högsta betyg för hållbarhetsarbetet

För fjärde gången får Vattenfalls hållbarhetsprestanda det högsta betyget från EcoVadis; Platinum. Det innebär att Vattenfall rankas bland topp 1 procent av 100 000 utvärderade företag.

Kollage med fyra bilder undervattensbilder från Lillgrund

Havsbaserade vindkraftparker – därför lockar de till sig marint liv

När världen ställer om från fossila bränslen för att bekämpa klimatförändringarna är det viktigt att snabbt öka den fossilfria elproduktionen och samtidigt undvika att skada ekosystemen.

Bilbesiktning på Opus-station

Vattenfall och Opus i samarbete för minskade klimatavtryck

Vattenfall ska som ”Smart Energy Partner” hjälpa besiktningsföretaget Opus Bilprovning, med 100 stationer i Sverige, att hitta vägar som minskar Opus klimatavtryck.