Martijn Hagens blir ny chef för affärsområde Markets på Vattenfall

Martijn Hagens har utsetts till ny chef för Vattenfalls affärsområde Markets. Han efterträder Anna-Karin Stenberg som lämnar Vattenfall senare i år. Martijn Hagens börjar i sin nya roll senast den 1 januari 2024.

Martijn Hagens har en lång karriär på Vattenfall med 20 års erfarenhet av olika chefsroller i företaget. Innan han började på Vattenfall arbetade Martijn Hagens på Accenture. För närvarande är han chef för affärsområdena Customers & Solutions och Heat. Han är också verkställande direktör för Vattenfall N.V. Nederländerna.

– Jag är mycket glad att Martijn har accepterat denna nya roll. Han tar med sig sina omfattande insikter om verksamheten och dess utmaningar på den europeiska energimarknaden, liksom sin resultatorienterade, samarbetsinriktade och konstruktiva ledarstil, säger Vattenfalls vd Anna Borg.

– Jag är tacksam för möjligheten att fortsätta utöka min expertis kring vår verksamhet. Affärsområdet Markets spelar en central roll inom Vattenfall och jag ser mycket fram emot att ytterligare stärka samarbetet mellan Vattenfalls affärsområden och tillgångar och att optimera hela värdekedjan, säger Martijn Hagens.

Martijn Hagens kommer att fortsätta att rapportera till Vattenfalls vd Anna Borg, vara medlem i koncernledningen och även att fortsätta som vd för Vattenfall N.V. Nederländerna. Processen att utse Martijn Hagens efterträdare har inletts.

Anna-Karin Stenberg har efter åtta år inom Vattenfall bestämt sig för att fokusera på nästa fas i livet. Hon kommer att säkerställa en effektiv överlämning.

– Anna-Karin har framgångsrikt navigerat affärsområdet Markets genom en volatil energimarknad samtidigt som hon byggt upp en hållbar och lönsam verksamhet. Jag har verkligen trivts med att arbeta med Anna-Karin och önskar henne all lycka till framöver, säger Anna Borg.

Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Prenumerera på Vattenfalls nyhetsbrev: The Edit (på engelska)

Kvinnlig anställd hos Vattenfall  med hjälm

Elens dag: Många vägar till framtidsyrket hos Vattenfall

Idag på Elens dag vill vi uppmärksamma olika vägar in till den snabbt växande energibranschen – en framtidsbransch som behöver fler människor.

Fyra medverkande i tv-serien "Högspänning"

Svenska realityserien ”Högspänning” klar för en tredje säsong

Den tredje säsongen av energibranschens egna realityserie ”Högspänning” är tillbaka i vår på̊ TV3 och Viaplay. Ett program med och om Sveriges energihjältar som varje dag kämpar tillsammans ...

Alexander van Ofwegen, ny chef för affärsområdena Customers & Solutions och Heat på Vattenfall

Alexander van Ofwegen ny Senior Vice President och chef för affärsområdena Customers & Solutions och Heat på Vattenfall

Alexander van Ofwegen har utsetts till ny Senior Vice President och chef för affärsområdena Customers & Solutions och Heat på Vattenfall.