Vattenfall är Sveriges mest hållbara energibolag

Vattenfall rankas för andra året i rad högst av alla svenska energibolag i Sustainable Brand index årliga studie av Sveriges mest hållbara bolag.

Sustainable Brand Index är Europas största oberoende varumärkesstudie inom hållbarhet och genomförs en gång per år i Norden, Nederländerna samt i de baltiska länderna.

I 2023 års studie befäster Vattenfall sin topplacering bland de svenska energibolagen – en position som nåddes för första gången i fjol.

- Det är otroligt glädjande att än en gång få den här utmärkelsen! Det här är ett tydligt bevis på att vårt hårda arbete har uppmärksammats och uppskattats. Hållbarhet är integrerat i allt vi gör och genomsyrar också våra partnerskap. Ett fossilfritt liv är inte vårt hållbarhetsmål – det är vår affärsstrategi, säger Annika Ramsköld, Vattenfalls hållbarhetschef.

Sustainable Brand Index har genomförts årligen sedan 2011. I årets studie har ett urval av 29000 svenskar i åldern 16 till 75 år intervjuats under perioden november 2022 till och med februari 2023. Totalt har 418 varumärken från 36 olika branscher bedömts utifrån hur de lever upp till 17 globala hållbarhetsmål.

Mer information om studien och 2023 års ranking hittar du här:
www.sb-index.com

Johan Sennerö, pressekreterare, 0760 46 40 45 johan.senneroe@vattenfall.com

Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Kollage med fyra bilder undervattensbilder från Lillgrund

Havsbaserade vindkraftparker – därför lockar de till sig marint liv

När världen ställer om från fossila bränslen för att bekämpa klimatförändringarna är det viktigt att snabbt öka den fossilfria elproduktionen och samtidigt undvika att skada ekosystemen.

Bilbesiktning på Opus-station

Vattenfall och Opus i samarbete för minskade klimatavtryck

Vattenfall ska som ”Smart Energy Partner” hjälpa besiktningsföretaget Opus Bilprovning, med 100 stationer i Sverige, att hitta vägar som minskar Opus klimatavtryck.

Vattenfallmedarbetare som står framför solpaneler

Vattenfalls års- och hållbarhetsredovisning 2023: Fortsatt arbete för fossilfrihet

Vattenfalls års- och hållbarhetsredovisning för 2023 har ett särskilt fokus på havsbaserad vindkraft och ny kärnkraft – nödvändiga faktorer för energiomställningen och Vattenfalls fortsatta ...