Flerfamiljshus

Vattenfall vann upphandling – HSB Malmö ny elkund

Vattenfall ska från och med 2024 leverera 70 GWh el till HSB Malmös 73 hyresfastigheter i Skåne. Elen produceras av Vattenfalls vattenkraftverk.

HSB har valt att köpa el från Vattenfall till sina 73 hyresfastigheter runt om i Skåne. Förutom detta samarbete finns det möjlighet för 258 bostadsrättsföreningar, som är knutna till HSB Malmö, att ta del av det framförhandlade elavtalet. HSB Malmös strävan är att 2030 ha netto noll CO2-utsläpp.

Vattenfall har en tydlig strategi om att möjliggöra ett fossilfritt liv inom en generation och hjälpa de kunder som vill samma sak. HSB Malmö och Vattenfall har kommit överens om att den el som HSB Malmö köper är producerad av 100 procent vattenkraft och miljödeklarerad enligt EPD (Environmental Product Declaration).

– Det känns mycket kul att HSB Malmö har valt Vattenfall som elleverantör. Vi ser fram emot att leverera el till både HSB Malmös bostadsrättsföreningar och till deras samtliga 73 hyresfastigheter runt om i Skåne. Det känns väldigt bra att vi kunde matcha deras högt ställda förväntningar. Nu får HSB Malmö dessutom en överblick och total transparens av sitt klimatavtryck per kilowattimme genom att välja EPD märkningen, säger Jens Bäcker, chef för fastighetssegmentet inom Vattenfall Försäljning.

För HSB Malmö är elleveransen och en effektiviserad elanvändning prioriterade frågor och HSB Malmös strävan är att 2030 ha netto noll CO2-utsläpp.

– Vattenfall är en trygg parter som har hållbarhet högt på sin agenda. Jag är stolt över att vi kan erbjuda våra bostadsrättsföreningar ett avtal som levererar fossilfri el, samtidigt som det ger dem de absolut bästa förutsättningarna för att säkra ett konkurrenskraftigt pris, säger medlemschefen Lisa Renntun på HSB Malmö.

Elavtalet gäller från och med den 1 januari 2024 och tre år framåt.

Vattenfalls pressavdelning, +46 8-739 50 10, press@vattenfall.com

Vatten i en fors

Vattenfall investerar 350 miljoner kronor i Ajaure vattenkraftstation

Vattenfall investerar 350 miljoner kronor i förnyelse och modernisering av Ajaure vattenkraftstation i Umeälven, i Västerbotten.

Vattenfall Logo

Kommentar: Svenska Kraftnät har beslutat om sanktionsavgift mot Vattenfall Vattenkraft

Svenska Kraftnät, SvK, har beslutat att Vattenfall Vattenkraft AB ska betala en sanktionsavgift på 33 MSEK för administrativa brister i efterlevnaden av säkerhetsskyddsl...

Medarbetare på Vattenfall kundtjänst

Diversity Employer Gold 2024 till Vattenfall Kundservice

Det prestigefyllda priset Diversity Employer Gold delas varje år ut till företag som arbetar aktivt för jämställdhet, och där mångfald och inkludering prioriteras.