Allt klart för fjärde säsongen av energibranschens ”Högspänning”

Den 7 oktober startar fjärde säsongen av succéserien ”Högspänning” i Viaplay och TV3. Tittarna får bland annat följa elektriker, montörer och ingenjörer vid några av Sveriges mest fascinerande arbetsplatser. Serien präglas av humor, vänskap och värme och visar jobb på höga höjder och i svårtillgänglig terräng.

Sverige behöver fler som arbetar inom energisektorn för att möjliggöra ett fossilfritt samhälle. Redan idag råder det brist på ingenjörer, montörer och tekniker inom elkraft, eldistribution, vindkraft, kärnkraft och vattenkraft och efterfrågan på dessa kompetenser förväntas öka ytterligare.

–  Elbehovet i Sverige kommer att öka och därmed ökar även behovet av personal. Syftet med serien är att visa hjältarna bakom delar av Sveriges energiförsörjning och på vis öka intresset för vår bransch. Efter tre säsonger kan vi se en ”Högspänningseffekt”. Utöver fler ansökningar till relevanta utbildningar ser vi också att en stor majoritet av tittarna har fått en mer positiv syn på jobb inom energibranschen. På sikt kan en sådan attitydförändring få stor effekt, säger Lotta Henrysson, HR-chef för Vattenfall Sverige.

Under 2024 kommer Vattenfall att ha rekryterat över 2 000 personer enbart i Sverige. De kommande åren förväntas omkring 1 500 personer per år behöva rekryteras till Vattenfall i Sverige.

– Serien ger oss inte bara en möjlighet att lyfta våra duktiga medarbetare utan även visa det viktiga arbete som görs varje dag och varje timme i hela Sverige. Energibranschen är verkligen en framtidsbransch, säger Lotta Henrysson.

Nytt för säsongen är ett besök vid Vattenfalls forskningscenter i Älvkarleby, där forskning och utveckling i det unika laboratoriet pågår inom en mängd områden kopplade till energiproduktion.

–  Vi är enormt förväntansfulla inför den nya säsongen av Högspänning. Det är fantastiskt att se hur serien inte bara fängslar tittarna, utan också spelar en aktiv roll i att lyfta energibranschen. Inte bara genom att visa deltagarnas vardag utan också genom att du som tittare får komma bakom kulisserna och lära känna de som utvecklar och jobbar med innovation och framtidens lösningar. Vi ser fram emot att Högspänning fortsätter att inspirera, säger Joakim Franke, innehållschef på Viaplay i Sverige.

Högspänning är ett samarbete mellan Vattenfall och Skellefteå Kraft. Serien produceras av Delta Studios och stöds av Energiföretagen Sverige. Säsong fyra med tio nya avsnitt startar den 7 oktober 2024, på Viaplay och på måndagar i TV3 klockan 21.00.

Heidi Stenström, Vattenfalls pressavdelning, 070-611 81 92, heidi.stenstrom@vattenfall.com

Illustration Karriärföretagens medalj

Vattenfall unga civilingenjörers favoritarbetsgivare

När Karriärföretagen frågade unga civilingenjörer om deras mest attraktiva framtida arbetsgivare hamnade Vattenfall på första plats!

Jonas Bengtsson

Jonas Bengtsson blir ny chefsjurist och chef för Corporate Security & Resilience på Vattenfall

Jonas Bengtsson har utsetts till Senior Vice President, chefsjurist och ansvarig för Corporate Security & Resilience på Vattenfall. Han efterträder Anne Gynnerstedt som valt att lämna bolage...

Anna Borg: ”Vi måste flytta fokus till möjligheterna”