Vattenfall pausar det havsbaserade vindkraftsprojektet Svenska Kriegers Flak

Vattenfall har beslutat att tills vidare pausa utvecklingen av det havsbaserade vindkraftsprojektet Svenska Kriegers Flak, eftersom investeringsförutsättningar saknas.

Svenska Kriegers Flak, beläget cirka 3 mil söder om Trelleborg, är Sveriges mest mogna havsbaserade vindkraftsprojekt. Vindkraftsparken beräknas kunna producera 2,7 TWh fossilfri el om året.

För närvarande saknas dock investeringsförutsättningar för Svenska Kriegers Flak. Vattenfall har därför beslutat att pausa den fortsatta utvecklingen av projektet. Vindkraftsparken var planerad att tas i drift under 2028, vilket i och med detta beslut inte längre är möjligt.

Skulle investeringsförutsättningarna förändras, och Vattenfalls tillstånd att bygga vindkraftsparken fortfarande gäller, kan arbetet komma att återupptas. Vattenfall har tidigare kommunicerat att en av grundförutsättningarna för att investera i projektet är en rimlig anslutningspunkt till ett utbyggt stamnät till havs.

Vattenfall utvecklar idag havsbaserade vindkraftsprojekt i Sverige som tillsammans har potential att årligen leverera 18 TWh fossilfri el till elområdena SE3 och SE4 fram till 2035.

Fakta om Svenska Kriegers Flak:

• Svenska Kriegers Flak ligger ungefär tre mil söder om Trelleborg. Området gränsar till de två redan byggda projekten på danska respektive tyska sidan av grundet Kriegers Flak.
  • Vindkraftsparken Svenska Kriegers Flak beräknas producera omkring 2,7 TWh per år, vilket motsvarar behovet av förnybar hushållsel för drygt 500 000 hem eller att ladda cirka 1 miljon elbilar.
  • I maj 2022 gav regeringen byggtillstånd för vindkraftsparken, som sammanlagt omfattar 35–50 vindkraftverk.

Läs mer om Vattenfalls olika vindkraftsprojekt i Sverige här: Våra vindprojekt i Sverige - Vattenfall

Johan Sennerö, pressekreterare, 073-046 40 45, johan.senneroe@vattenfall.com

Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Kriegers Flak

Odling i vindkraftsparken: Kriegers Flak producerar tång till livsmedel

Med den ökande konkurrensen om utrymme till havs kommer tång- och musselodling i havet mellan havsbaserade vindkraftverk sannolikt att bli verklighet i framtiden.

Vindkraftverk i Vattenfalls park Stor-Rotliden

Vattenfall söker tillstånd för ny vindkraftspark i Pajala

Vattenfall har lämnat in tillståndsansökan för vindkraftsparken Selkävaara i Pajala kommun till Länsstyrelsen i Norrbotten.

Jonas Stenbeck, privatkundschef Vattenfall Försäljning. Foto: Peter Knutson

Elmarknaden just nu: Stora delar av Sverige upplever det lägsta elpriset sedan 2000

Redan i augusti slogs rekordåret 2023 på antalet minuspriser i Sverige. Detta i kombination med en solig, blåsig och varm sommar, med en lägre efterfrågan på el, har pressat ner elpriserna t...