Vattenfall inviger ny anläggning för fossilfri fjärrvärmeproduktion i Vänersborg

Idag klipps bandet när Vattenfall tillsammans med Benny Augustsson, kommunstyrelsens ordförande i Vänersborg, inviger ”Lignum” – Vattenfalls nya biobränsleeldade fjärrvärmeanläggning. Ett ökat behov av en diversifierad bränslemix med inhemska råvaror säkerställer bränsletillgången och en fossilfri värmeproduktion. 

Vattenfalls värmeanläggning i Vänersborg har sedan 2021 varit helt fossilfri i sin produktion. Anläggningen utökas nu för att möta efterfrågan på fjärrvärme med två nya pannor för träpellets, restprodukter från skogsindustrin. Det nya och moderna värmeverket tilldelas namnet ”Lignum”, latin med betydelsen ”trä”.

– Vattenfall har investerat drygt 150 MSEK för att möta nya behov av anslutning till fjärrvärmenätet och givetvis för att ytterligare öka leveranstryggheten till våra kunder. Det nya värmeverket kompletterar den nuvarande anläggningen och producerar ungefär 10–15 procent av den totala levererade värmen, säger Henrik Aleryd, anläggningschef vid Vattenfalls värmeverk i Vänersborg.

Under 30 år har Vattenfall levererat fjärrvärme till Vänersborg. En cirkulär, lokal och energieffektiv uppvärmning där merparten av värmen utgörs av överskottsvärme från industrin. Genom att Vattenfall tar hand om överskottsvärmen från Vargön Alloys och tillsammans med den egna fjärrvärmeproduktionen förses cirka 10 000 hushåll med helt fossilfri värme.

– Fjärrvärmen har en viktig roll att spela i energiomställningen och för det svenska energisystemet. Under 2025 är vårt mål att samtliga våra värmeanläggningar ska vara fossilfria i sin bränsleanvändning, såsom Vänersborgsanläggningen är. Fjärrvärme är en trygg, cirkulär och långsiktigt säker energilösning för våra kunder, säger Lovisa Fricot Norén, chef för Vattenfall Värme Sverige.

För ytterligare information kontakta:
Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10, press@vattenfall.com
Carina Netterlind, pressekreterare, 0730 727 930 

Se även

Exteriör av Västerbergslagens Energi AB:s kontor med logotyp på tegelbyggnad.

Vattenfall avyttrar sin andel i dotterbolaget VB Energi

Efter beslut den 18 maj av fullmäktige i Ludvika respektive Fagersta kommun slutför kommunerna nu förvärvet av Vattenfalls andel i Västerbergslagens Energi AB.

Läs hela artikeln
GEAB:s logotyp.

Vattenfall avser förvärva Region Gotlands ägarandel i Geab

Region Gotland har efter en översyn av sitt ägande i Gotlands Energi AB, Geab, beslutat att överlåta sin 25-procentiga andel i bolaget till Vattenfall, som äger resterande 75 procent.

Läs hela artikeln
Sex talare på affisch för Vattenfalls seminarium i Almedalen 24 juni kl. 10.30–11.30 om lärdomar från Ukraina kring ett resilient elsystem, med Visbys ringmur i bakgrunden.

”Electricity is hope” – vilka är lärdomarna från Ukraina om vikten av ett resilient elsystem?

Under årets Almedalsvecka bjuder Vattenfall in Ukrainas ambassadör för att föra ett samtal om hur vi säkerställer ett tryggt och motståndskraftigt elsystem i en osäker omvärld.

Läs hela artikeln