Vattenfall rakentaa kalatiet Saarijärven reitille

Vattenfall Oy rakentaa kalatiet Hietamankosken ja Leuhunkosken vesivoimalaitoksille Saarijärven reitillä Kymijoen vesistössä.

Leuhunkosken voimalaitos

Kalateiden ansiosta kalojen ja muiden vesieliöiden elinympäristö laajenee, ja ne pystyvät liikkumaan olemassa olevien patorakenteiden ohi voimalaitosten yläpuoliselle vesistön osalle. Kalateiden rakentamiseen on saatu tukea EU:sta Freshabit LIFE IP -hankkeen kautta. Lisäksi valtiolta on haettu tukea, koska Hietamankoski ja Leuhunkoski ovat kalatierakantamisen kärkikohteita.

Nyt rakennettavat kalatiet toteutetaan betonirakenteisina pystyrakokalateinä. Kalatien luvanhakijana ja rakennuttajana toimii Vattenfall Oy. Lisäksi Vattenfall Oy luovuttaa kalatiehen tarvittavan veden ilman erillistä korvausta ja huolehtii kalatien kunnossapidosta omalla kustannuksellaan.

Hietamankosken kalatien rakentamisen osalta vesilain mukainen lupahakemus on tullut aluehallintovirastossa vireille 1.9.2017, ja kalatien rakentaminen pyritään aloittamaan vuoden 2019 aikana. Leuhunkosken kalatien lupahakemus on tarkoitus jättää aluehallintovirastoon tämän vuoden aikana, ja rakentamisen on määrä alkaa Hietamankosken kalatien valmistumisen jälkeen.

Lisätietoja

Vattenfall Oy/Sähköntuotanto, ympäristökoordinaattori Marja Rankila, puh 040 845 4373

Saarijärven kalatiet

Kalatie. Kuvaaja: Jennie Pettersson

Vattenfallin kalatie valmistui Äänekoskella

Vattenfallin omistaman Hietamankosken vesivoimalaitoksen kalatie on valmistunut.

Sustainable Brand Index 2020

Kuluttajat valitsivat Vattenfallin jälleen Suomen vastuullisimmaksi sähköyhtiöksi

Kuluttajat ovat valinneet Vattenfallin Suomen vastuullisimmaksi sähköyhtiöksi. Sustainable Brand Index -tutkimuksen voitto on Vattenfallille tunnustus yhtiön muutoksesta kohti fossiilivapaat...

Poika rannalla

Ilmastonmuutosta pidetään aikamme suurimpana haasteena

Vattenfallin tuoreessa raportissa todetaan, että suuri yleisö uskoo ilmastonmuutoksen olevan aikamme suurin haaste.