Suomalaiset listasivat vastuullisimmat energiayhtiöt – Vattenfall on Suomen vastuullisin energiayhtiö kolmantena vuotena peräkkäin

Vattenfallin Suomen kuluttajaliiketoiminnasta vastaavan Taija Sjöblomin mukaan tunnustuksen taustalla ovat yhtiön konkreettiset vastuullisuusteot ja kestävää kehitystä noudattava liiketoimintastrategia.

Energiayhtiö Vattenfall on valittu vuotuisessa Sustainable Brand Index -kyselytutkimuksessa Suomen vastuullisimmaksi energiayhtiöksi. Tunnustus on Vattenfallille kolmas peräkkäinen samaisessa tutkimuskyselyssä.

Energiayhtiöiden osalta kolmen kärki säilyi viime vuoden Sustainable Brand Index -tutkimuksesta muuttumattomana. Vuonna 2021 suomalaiset valitsivat Vattenfallin jälkeen vastuullisimmiksi energiayhtiöiksi Helenin (2.) ja Fortumin (3.) viime vuoden tapaan.

Sustainable Brand Index on Euroopan suurin vastuullisuuteen keskittyvä tutkimus, jonka tavoitteena on lisätä tietoisuutta vastuullisesta yritystoiminnasta ja sen merkityksestä yrityksen brändille. Vuoden 2021 tutkimukseen haastateltiin yhteensä 9 900 suomalaista.

Vastuullisuus vaatii konkreettisia tekoja

Vattenfallin Suomen kuluttajaliiketoiminnasta vastaava Taija Sjöblomin mukaan yhtiön saaman tunnustuksen taustalla on Vattenfallin kestävään kehitykseen perustuva liiketoimintastrategia, joka tuottaa konkreettisia vastuullisuustekoja niin asiakastasolla kuin suuren mittakaavan teollisuushankkeissa. Tämä puolestaan luo edellytykset uskottavalle vastuullisuusviestinnälle.

- Kuluttajat ovat nykyään niin valveutuneita ja huomaavat viherpesun kilometrien päästä. Olemme suurena eurooppalaisena energia-alan toimijana ymmärtäneet vastuumme ja mahdollisuutemme vaikuttaa ilmastonmuutoksen hillitsemiseen. Se näkyy liiketoimintamme kaikilla sektoreilla, emmekä tee vastuullisuustekoja imagollisista syistä. Ne ovat olennainen osa liiketoimintastrategiaamme. Olemme äärimmäisen iloisia palkinnosta. Se viestii meille, että kuluttaja-asiakkaamme arvostavat valitsemaamme polkua, Sjöblom sanoo.

Vattenfallin tavoitteena on mahdollistaa fossiilivapaa elämä yhden sukupolven aikana. Käytännössä tämä tarkoittaa Vattenfallin oman toiminnan, toimittajien ja asiakkaiden ilmastovaikutusten hillitsemistä.

Teollisuussektorilla Vattenfallin tavoite on konkretisoitunut lukuisina globaaleina energiateollisuuden innovaatiohankkeina. Yhtiö on muun muassa lanseerannut fossiilivapaan teräksen tuotantoon tähtäävän HYBRIT-hankkeen yhdessä teräsyhtiö SSAB:n ja kaivosyhtiö LKAB:n kanssa. Lisäksi Vattenfall on mukana kehittämässä vetyteknologiasta ympäristöystävällisiä ratkaisuja kuljetusalalle yhdessä polttoaineyhtiö Preemin kanssa ja edistämässä kuorma-autoliikenteen sähköistymistä yhdessä Siemensin kanssa. Uusiutuvan energian innovaatiohankkeita täydentävät investoinnit tuulivoimaan monissa Euroopan maissa.

Osana tavoitettaan Vattenfall muutti Suomessa vajaa vuosi sitten kaikki kotitalouksille ja pienyrityksille suunnatut sähkösopimustuotteensa fossiilivapaiksi.

- Fossiilivapaa elämä yhden sukupolven aikana on kunnianhimoinen tavoite, johon uskomme sataprosenttisesti ja olemme sitoutuneet tavoitteen edistämiseen. Muuttamalla kotitalouksien ja pienyritysten sähkösopimukset fossiilivapaiksi halusimme antaa Suomessa asiakkaillemme mahdollisuuden olla mukana niissä hyvissä asioissa, joita teemme ilmaston eteen. On ollut ilo huomata, että suomalaiset ovat omaksuneet roolinsa yhteiskunnallisina toimijoina muutoksessa kohti fossiilivapaata yhteiskuntaa, Sjöblom sanoo.
Fossiilivapaiden sopimustuotteidensa ansiosta Vattenfall on vähentänyt kotitalouksien ja pienyritysten CO2-päästöjä Suomessa vuosina 2018–2020 yhteensä 655 000 tonnia, mikä vastaa noin 1 525 685 puun sitomaa hiilidioksidimäärää elinikänsä aikana.

Sustainable Brand Index 2021 -kyselyn tulokset energia-kategoriassa:
1. Vattenfall
2. Helen
3. Fortum
4. Vantaan Energia
5. Turku Energia

Vattenfall on vuosien 2021, 2020 ja 2019 lisäksi aiemmin palkittu vastuullisuudestaan Sustainable Brand Index - tutkimuksessa vuosina 2015 ja 2016.

Vattenfall on myös saanut Pariisin ilmastosopimuksen päästövähennystavoitteita vastaavan SBTi-vahvistuksen. Kansainvälinen Science Based Targets initiative (SBTi) -ohjelma on vahvistanut, että Vattenfallin vähennystavoitteet ovat ilmastotutkimusten mukaiset ja riittävät, jotta ilmaston lämpeneminen voidaan rajoittaa kahteen asteeseen.

Taija Sjöblom
Vattenfall, kuluttajaliiketoiminnan johtaja
taija.sjoblom@vattenfall.com

Vattenfall

Vattenfall on johtava eurooppalainen energiayhtiö, joka on ollut sähköistämässä teollisuutta, tuottanut energiaa koteihin ja muuttanut elämää erilaisten innovaatioiden avulla jo yli sadan vuoden ajan. Nyt tavoitteemme on pyrkiä mahdollistamaan fossiiliton elämä yhden sukupolven kuluessa. Sen vuoksi Vattenfall tukee siirtymistä kestävään energiajärjestelmään ja panostaa uusiutuvaan energiantuotantoon sekä haluaa tarjota asiakkailleen älykkäitä energiaratkaisuja. Vattenfallin palveluksessa on noin 20 000 työntekijää Ruotsissa, Saksassa, Alankomaissa, Tanskassa, Isossa-Britanniassa ja Suomessa. Vattenfallin omistaa Ruotsin valtio.

Lisätietoa: Vattenfall.fi

Sustainable Brand Index-logotyyppi

Kuluttajat valitsivat Vattenfallin jälleen kerran Suomen vastuullisimmaksi sähköyhtiöksi

Suomalaiset kuluttajat mieltävät Vattenfallin Suomen vastuullisimmaksi sähköyhtiöksi vuoden 2024 Sustainable Brand Index -kyselyssä kuudetta kertaa peräkkäin.

Lue koko artikkeli
Lintu lentää lumisen maiseman yllä

Vattenfallille huippuarvosana ilmastotyöstä

Vattenfall on saanut parhaan luokituksen Carbon Disclosure Projectin (CDP) vuoden 2023 ympäristöluokituksessa. Vattenfall sijoitettiin yhdessä vain noin 400 muun yrityksen kanssa CDP:n A-lis...

Tuulivoimaloiden komponentit

Vattenfall ja SSAB aloittavat uuden fossiilittomaan teräkseen keskittyvän yhteistyöhankkeen

Vattenfall ja SSAB ovat allekirjoittaneet aiesopimuksen HYBRIT-teknologialla valmistetun fossiilittoman teräksen toimittamisesta.