Powerpeers
Vattenfall/Suzanne Paap

Stroom van je buren

Energie delen wordt voortaan net zo makkelijk als een kamer boeken via Airbnb of het bestellen van vervoer met behulp van Uber. Via Powerpeers – een marktplaats voor energie – bepaal jij zelf met wie je jouw zelf opgewekte energie deelt en/of van wie jij zelf opgewekte energie afneemt. Van buurvrouw Lori en het dak van jouw sportvereniging bijvoorbeeld.

Een marktplaats en je eigen community waarbinnen je zelf bepaalt waar je je energie vandaan haalt en aan wie je je zelf opgewekte energie levert. Het concept sluit naadloos aan bij de trend van de 'sharing economy' – ook wel deeleconomie genoemd – waarin het beschikbaar stellen en delen van onze bezittingen met (on)bekenden via decentrale netwerken en marktplaatsen centraal staat. De meest bekende voorbeelden van deze netwerken zijn natuurlijk Peerby voor het onderling lenen en huren van gereedschap, Airbnb voor het (ver)huren van accommodaties en vervoersdienst Uber. Volgens het onafhankelijk kennis- en netwerkplatform ShareNL zal de 'sharing economy' zich de komende jaren verder ontwikkelen tot een heuse 'sharing society'. Een samenleving waar de grote, traditionele bedrijven steeds meer plaatsmaken voor on-demand systemen en peer-to-peer marktplaatsen met of zonder tussenkomst van een intermediair. Denk hierbij aan bijvoorbeeld Marktplaats.nl, op dit moment misschien wel een van de meest bekende onlineplatformen in Nederland. Ideaal om (gebruikte) spullen te kopen of te verkopen, waarbij je als verkopende partij (peer) in direct contact staat met de koper (peer) en vice versa.

Delen is het nieuwe hebben

Binnen een 'sharing economy' worden mensen gefaciliteerd om producten en diensten te delen, en inmiddels is duidelijk dat dit een-op-een aansluit bij de tijdsgeest. Volgens trendwatcher en futurist Tony Bosma is: "delen het nieuwe hebben." Waar in de vorige eeuw sprake was van hyperconsumptie, waarin bezit gelijk stond aan welvaart, zijn nu lenen, ruilen en delen signalen van het nieuwe consumeren – de zogeheten collaboratieve consumptie. Volgens Bosma zoeken consumenten elkaar steeds vaker op om samen doelen te bereiken. Een ontwikkeling waar we ons kennelijk goed bij voelen.

Lars Falch, werkzaam bij Customers & Solutions Business Development van Vattenfall en een van de initiatiefnemers van Powerpeers, beaamt dit.

"Internet stelt ons in staat om te delen: van kennis en ervaringen, tot allerlei producten en diensten. We vinden het handig, efficiënter en leuker om te delen. Zolang het product maar beschikbaar is. Dat geldt ook voor energie. Waarom zou je de energie die je met je eigen zonnepanelen opwekt niet delen met anderen? Bijvoorbeeld met mensen die graag willen verduurzamen, maar hiertoe niet in staat zijn. Omdat ze bijvoorbeeld geen geschikt huis hebben voor zonnepanelen, omdat ze huren of midden in de stad wonen. Door te delen, maak je duurzame energie beschikbaar voor iedereen en daardoor is het mogelijk de energietransitie te versnellen. Voorwaarde is wel dat mensen zelf moeten kunnen bepalen wat er met hun energie gebeurt. Dat zij zelf in staat zijn de regie over hun opgewekte stroom te voeren. Door de mogelijkheden die internet biedt, waren wij er als team van overtuigd dat we dat konden realiseren. Dat was de start van Powerpeers."

Je eigen community

Powerpeers is de eerste digitale, interactieve marktplaats voor energie, waar vraag en aanbod van zelf opgewekte energie samenkomen. Je kunt hier jouw eigen opgewekte energie leveren aan anderen en zelf kiezen van welke opwekkers jij energie wilt ontvangen. Naast zelf opgewekte stroom van bekenden, kun je kiezen voor de stroom van een of meerdere Nederlandse aanbieders van wind-, zon- en waterenergie. Je kiest bijvoorbeeld voor de zonne-energie van je ouders, de windenergie van boer Jan en de energie afkomstig van het zonnedak van buurvrouw Lori. Zo creëer je een persoonlijke 'community'. Online kun je vervolgens precies zien hoeveel energie de door jou gekozen opwekkers leveren en wat jij wanneer van hen afneemt.

Falch: "Met ons platform zijn we in staat elke individuele afnemer te koppelen aan elke individuele aanbieder. Iedere kWh die verhandeld wordt, is 'gelabeld'. De energie die je gebruikt, is dus altijd traceerbaar. Dat betekent dat je online precies kunt zien dat je daadwerkelijk de energie van de buurman of van je 'eigen' windmolen geleverd hebt gekregen. De levering van energie wordt zo heel persoonlijk en inzichtelijk. Want ook op het moment dat 'jouw' windmolen stilstaat, laat het systeem zien dat een andere door jou gekozen opwekker de levering over heeft genomen. En mocht die opwekker ook onverhoopt niet kunnen leveren, dan zorgt Powerpeers automatisch voor een back-up van groene stroom – zon, wind- of water – uit Nederland."

Een nieuw Vattenfall-merk

Powerpeers is een onafhankelijke nieuwe energieleverancier in Nederland. Het is een nieuw merk dat door Vattenfall, naast Nuon en Feenstra, in de markt wordt gezet.

"Ons doel is om energie persoonlijker, transparanter en duurzamer te maken, omdat we zien dat hier behoefte aan is. Powerpeers is een nieuw type energiebedrijf dat past in deze tijd van verduurzaming en de 'connected' maatschappij waarin wij nu leven. De energiemarkt is in transitie. Ik denk dat Powerpeers een goed beeld geeft van waar we in de toekomst naar toe gaan. Of het eerste product waar we mee starten ook precies aansluit bij de wensen van de gebruikers, zullen we snel ervaren - we hebben dit product het afgelopen driekwart jaar mede met de markt ontwikkeld. Dat is meteen ook ons voordeel: doordat Powerpeers een start-up is, zijn we enorm flexibel. We zijn in staat om continu te veranderen, samen met onze klanten. Dat maakt Powerpeers ook voor Vattenfall zo interessant: wij kunnen van dichtbij ervaren of dit concept aanslaat en het continu doorontwikkelen. Als we succesvol zijn, dan is ons platform interessant om te delen met andere spelers in de markt. In Nederland en daarbuiten."

"Op zonnige dagen wekken we ­te veel energie op"

Lori Heering maakt sinds een paar maanden deel uit van de pilotgroep 'de Pilotpeers'. Een groep 'friendly users' die als eerste klanten Powerpeers testen.

"Vorig jaar zomer hebben we gekozen voor zonnepanelen op ons dak. We hebben een plat dak, met genoeg ruimte en goede ligging, ideaal voor panelen. Een buurtactie gaf de doorslag. Het is een topinvestering met een gegarandeerd rendement van 18%. Je ziet ook meteen dat je op zonnige dagen te veel energie opwekt. Toen we mee konden doen aan de pilot, hebben we geen moment getwijfeld. Het geeft een goed gevoel dat we dat energieoverschot kunnen delen. Helemaal als dat met familie en vrienden is. Als de zon niet of niet genoeg schijnt, krijgen wij onze energie van twee lokale windleveranciers."

Powerpeers

Powerpeers is gebaseerd op het zogenoemde many-2-many-model. Meerdere energieopwekkers kunnen aan meerdere afnemers energie leveren en vice-versa.

Powerpeers brengt daarmee het interactieve van het internet naar de energiemarkt. Bestaande traditionele energieleveranciers werken volgens het one-2-many-model.

Powerpeers zal ook derden toegang bieden tot het platform om producten en diensten aan te bieden. Gebruikers betalen een maandelijkse fee aan powerpeers.

Powerpeers is een schaalbaar platform. In de toekomst kunnen daarom gebruikerslicenties worden afgegeven aan andere spelers in de markt.

www.powerpeers.nl

Bekijk ook

Kliekjes gevraagd. Etensresten bedrijfskantines en supermarkten maken gasmix groener

Wie aan het eind van de lunch zijn restjes weggooit zal er niet direct bij stilstaan, maar dankzij de klokhuizen, broodkorsten en halfopgegeten salades wordt de energiemix stukje bij beetje ...

Neem een abonnement op THE EDIT, Vattenfalls maandelijkse nieuwsbrief

Iedere editie belicht een actueel onderwerp rondom duurzame energie en fossielvrij leven.

Vattenfall

Vattenfalls Annika Ramsköld aanwezig op COP27

De VN-klimaatconferentie COP27 is begonnen. Vattenfall wordt vertegenwoordigd door Head of Sustainability Annika Ramsköld, die verschillende topbijeenkomsten bijwoont. Vattenfall doet o...