Op het dak van het kantoor van de WK-organisatie in Åre wordt een 380 vierkante meter groot zonnepaneel geïnstalleerd.
Vattenfall/Ola Rockberg

WK-skiën in Zweden CO2-neutraal

De voorbereidingen voor het FIS Alpine World Ski Championship in Åre, Zweden, zijn in volle gang. Ons moederbedrijf Vattenfall is Smart Energy Partner voor het evenement en levert energieoplossingen om de WK-organisatie te helpen haar doel te bereiken: het houden van het eerste klimaatneutrale wereldkampioenschap alpineskiën ooit.

Een van die oplossingen is een grote batterijopslag met slimme aansturing. Op dinsdag 15 januari werd de container in Würzburg, Duitsland, op een vrachtwagen geladen.

"Omdat we willen bijdragen aan een klimaatneutraal WK wordt bij het vervoer gebruikgemaakt van biodiesel, HVO 100", vertelt Pontus Karlsson, Projectmanager bij Vattenfall Research & Development.

De batterijopslag bestaat uit acht BMW-accu's van hetzelfde type als die van het BMW i3-model, met een totale capaciteit van ongeveer 340 kilowattuur. De batterijopslag zal onder andere worden gebruikt om tien elektrische sneeuwscooters op te laden die Vattenfall ter beschikking stelt voor het vervoer naar de wedstrijdpiste.

Groot zonnepaneel geïnstalleerd

In Åre wordt al gewerkt aan het installeren van laadpalen voor de elektrische auto’s van Audi die tijdens het WK-evenement gebruikt worden. En op het dak van het administratiekantoor van de WK-organisatie wordt een 380 vierkante meter groot zonnepaneel geïnstalleerd, dat jaarlijks 37.000 kWh duurzame elektriciteit zal produceren.

Tijdens het WK is Vattenfall aanwezig met een paviljoen in het promodorp, waar dagelijks activiteiten plaatsvinden met sporters en begeleiders van het Zweedse nationale skiteam.

Bekijk ook

Vattenfall en Kia Nederland starten partnership

Vattenfall en Kia Nederland sluiten een partnership waarbij duurzame energie-oplossingen centraal staan. Zo kunnen Kia-klanten eenvoudig een energiecontract afsluiten en producten op het geb...

Lees het hele artikel

Vattenfall en BASF gaan samenwerken in Duitse offshore windparken Nordlicht 1 en 2

Vattenfall en BASF voeren vergevorderde en exclusieve besprekingen om samen te werken aan de projecten Nordlicht 1 en 2 door de verkoop van 49 procent van de projectaandelen aan BASF.

Vattenfall/Jorrit Lousberg

Vattenfall gaat fossielvrij staal van SSAB voor eigen activiteiten gebruiken

Vattenfall en SSAB hebben een intentieverklaring ondertekend over de levering van fossielvrij staal geproduceerd met de HYBRIT-technologie. SSAB zal, met materiaal van de HYBRIT-proeffabriek...