Vattenfall

HYBRIT: mijlpaal bereikt – testinstallatie waterstofopslag operationeel

De HYBRIT-testfaciliteit van SSAB, LKAB en Vattenfall voor het opslaan van fossielvrij waterstofgas is nu in gebruik in Luleå. De opslagfaciliteit in de rotsgrot is ’s werelds eerste in zijn soort.

De testperiode van twee jaar gaat nu van start en loopt door tot 2024, wat betekent dat via HYBRIT opnieuw een belangrijke stap is gezet in de ontwikkeling van de volledige waardeketen voor fossielvrije ijzer- en staalproductie.

Na de opening van de testfaciliteit in juni 2022 werden eerste druktesten uitgevoerd met water, wat de mechanische stabiliteit, dichtheid en drukcapaciteit van de faciliteit bevestigde. Vervolgens werd de opslag met waterstofgas gevuld en bereikte deze zelfs de maximale werkdruk van 250 bar. De inbedrijfstelling van de testfaciliteit in Svartöberget laat zien dat de opslagfaciliteit werkt volgens het ontwerp en voldoet aan alle veiligheidseisen.

"Het feit dat deze technologie nu werkt, is geweldig nieuws en een belangrijke mijlpaal in de ontwikkeling van een fossielvrije waardeketen voor de productie van ijzer en staal. Het gebruik van grootschalige waterstofopslag betekent dat de industrie een robuustere en planbare levering van waterstof uit fossielvrije elektriciteit zal krijgen, zelfs wanneer het elektriciteitssysteem afhankelijker wordt van het weer. Dit stelt ons in staat om zeer efficiënt gebruik te maken van onze fossielvrije windenergieproductie en waterstofgas op te slaan als er veel wind is", zegt Mikael Nordlander, Director Industry Decarbonisation bij Vattenfall.

Fossielvrij staal

De technologie voor het opslaan van gas in een ondergrondse, afgewerkte rotsgrot, een zogenoemde Lined Rock Cavern (LRC) betekent dat de wanden van de grot met een afdichtingslaag zijn bekleed. LRC’s worden al gebruikt voor de opslag van aardgas, maar de testfaciliteit in Luleå is de eerste ter wereld die de technologie test met herhaald vullen en legen van waterstofgas.

De proefinstallatie heeft een inhoud van 100 kubieke meter. In een later stadium kan het nodig zijn om 100.000 tot 120.000 kubieke meter waterstofgas onder druk in een volledige opslag te houden. In dat geval kan er tot 100 GWh elektriciteit worden opgeslagen in de vorm van waterstofgas, wat voldoende is om een volwaardige sponsijzerfabriek drie tot vier dagen van stroom te voorzien.

Het HYBRIT-initiatief werd in 2016 gelanceerd door de drie eigenaren: SSAB, LKAB en Vattenfall. De waterstofopslag gaat een belangrijke rol spelen in de totale waardeketen voor de productie van fossielvrij ijzer en staal. Fossielvrij waterstofgas produceren als er volop elektriciteit beschikbaar is (bijvoorbeeld bij veel wind) en opgeslagen waterstofgas gebruiken als het elektriciteitssysteem onder druk staat, zorgt voor een stabiele productie van sponsijzer, de grondstof voor fossielvrij staal.

Feiten HYBRIT

• Het HYBRIT-initiatief werd in 2016 gelanceerd door de drie eigenaren: SSAB, LKAB en Vattenfall.
  • Met het HYBRIT-initiatief willen SSAB, LKAB en Vattenfall een volledig fossielvrije waardeketen creëren van mijn tot afgewerkt staal, met fossielvrije pellets, fossielvrije elektriciteit en waterstof.
  • De testfaciliteit voor de productie van fossielvrij sponsijzer in Luleå is op 31 augustus 2020 in gebruik genomen.
  • Op 24 maart 2021 werd Gällivare gekozen als locatie voor de geplande pilotfaciliteit voor productie op industriële schaal. Sponsijzer wordt gebruikt om in de volgende fase staal te maken.
  • In mei 2021 begon de bouw van een opslagfaciliteit voor fossielvrij waterstofgas op proefschaal, naast de HYBRIT-testfaciliteit voor directe reductie in Luleå. De opslagfaciliteit is in de nazomer van 2022 operationeel geworden.
  • In augustus 2021 produceerde SSAB 's werelds eerste fossielvrije staal, geproduceerd met de HYBRIT-technologie, en werd het geleverd aan de klant. De testlevering was een belangrijke stap richting een volledig fossielvrije waardeketen voor de productie van ijzer en staal, en is een mijlpaal voor de HYBRIT-samenwerking tussen SSAB, LKAB en Vattenfall.
  • HYBRIT Development AB is een onderzoeks- en technologieontwikkelingsbedrijf dat oplossingen zal leveren aan de faciliteiten. De technologische ontwikkeling vindt plaats in nauwe samenwerking met de holdings.
  • De staalindustrie is nu verantwoordelijk voor 7 procent van de totale wereldwijde CO2-uitstoot. Met behulp van HYBRIT-technologie kan SSAB helpen de CO2-uitstoot van Zweden met 10% te verminderen en die van Finland met 7%.
  • Na voltooiing zal de transitie van LKAB, met behulp van HYBRIT-technologie, de uitstoot in de wereldwijde staalindustrie met 40-50 miljoen ton koolstofdioxide per jaar verminderen. Dit komt overeen met de totale jaarlijkse broeikasgasemissie van Zweden.

Bekijk ook

HYBRIT: opslag van waterstof verlaagt kosten met wel 40 procent

HYBRIT, de joint venture van Vattenfall, staalfabrikant SSAB en mijnbedrijf LKAB, heeft de opslag van waterstof commercieel getest op de elektriciteitsmarkt. Door de opslag kunnen de variabe...

Lees het hele artikel