Eerste turbine Hollandse Kust Zuid
Vattenfall/Ties van der Horst

Tweede fase bouw windpark Hollandse Kust Zuid

Na de bouwstop van afgelopen winter is de tweede fase van de bouw van windpark Hollandse Kust Zuid nu in volle gang. In het paasweekend is de eerste turbine van het project geïnstalleerd! Bij goed zicht is het windpark nu te zien vanaf de kust.

De installatie van de eerste turbines begon met het laden van de turbineonderdelen vanaf de kade aan de Maasvlakte. Het schip Wind Osprey van Cadeler laadde onderdelen voor vier turbines aan boord: vier masten, vier turbinegondels en twaalf bladen. Deze eerste zogenaamde load out verliep voorspoedig. Søren Andersen, Senior Turbine Installation Package Manager bij Vattenfall: “Met de komst van de Wind Osprey in de week van 12 april en het laden van de turbinecomponenten kon de eerste installatie op 16 april beginnen. Het schip zal elke trip vier windturbines aan boord nemen, met als doel om begin 2023 alle turbines geïnstalleerd te hebben. Het is mooi om te zien hoe alle plannen samenkomen en hoe we de energietransitie vormgeven met de installatie van deze gigantische turbines. Het is een absolute eer om een rol te spelen in de transitie naar een fossielvrije toekomst!”

Vervolg fundatie-installatiecampagne

Tegelijkertijd is ook het heien van de overige 104 fundaties weer gestart. Het schip Strashnov van Seaway zal drie fundaties per keer meenemen en installeren. Het schip Fairplayer van Jumbo zal na de installatie van de fundatie het platform op de fundatie plaatsen. Deze zomer moeten alle fundaties in de Noordzeebodem zitten. Naast de fundaties en de turbines is er nog een derde onderdeel belangrijk bij een windpark: de kabels die de stroom van de turbines naar de onderstations brengen. De eerste kabels zijn inmiddels geplaatst. In de komende weken wordt de tweede partij kabels van de opslag in Velsen-Noord in het installatieschip geladen.

Het windpark Hollandse Kust Zuid wordt door Vattenfall gebouwd en is in eigendom van Vattenfall, BASF en Allianz.

Foto: Ties van der Horst

Bekijk ook

Blakliden Fabodberget
Vattenfall

Vattenfalls grootste windpark op land Blakliden Fäbodberget officieel geopend

Maandag 23 mei is windpark Blakliden Fäbodberget in Noord-Zweden in gebruik genomen. Met 84 turbines is dit het tot nu toe grootste onshore windpark van Vattenfall.

Aberdeen Offshore Wind Farm
Vattenfall

Vattenfall bouwt ’s werelds eerste waterstof producerende windturbine op zee

Vattenfall gaat waterstof op zee produceren. In Schotland wordt op een bestaande operationele turbine een electrolyser geplaatst. De waterstof wordt met een pijpleiding naar de kust in Aberd...

Vattenfall Horns Rev 3 windpark Denemarken
Vattenfall/Rasmus Kortegaard Photography

Anna Borg neemt deel aan Noordzee-top in Denemarken

Op woensdag 18 mei neemt Vattenfalls CEO Anna Borg deel aan de Noordzee-top, samen met vier Europese regeringsleiders en Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie.