Nuon boort warmteleiding voor Amsterdam Nieuw-West

Nuon boort twee 750 m. lange warmteleidingen onder natuurgebied De Bretten in Amsterdam

De leidingen van een halve meter dik vormen de 'slagader' in het stadswarmtenet voor de 15.000 nieuwbouw-woningen in Amsterdam Nieuw-West. Startpunt van de leiding is het Afval Energie Bedrijf Amsterdam, waar het stadsdeel zijn restwarmte onttrekt voor de verwarming van woningen en kraanwater. Met stadswarmte reduceren deze woningen gemiddeld 50% CO2-uitstoot.

Voorbereiding

Aan het doortrekken van de leidingen onder de Bretten ging een maandenlange voorbereiding vooraf. Eind 2008 zijn de twee enorme warmteleidingen in Westpoort aan elkaar gelast, waarna begin maart de gaten in de grond zijn geboord. Na het boren kunnen de hoofdleidingen in deze gaten worden getrokken. Het diepste punt van de leiding ligt op 26 meter onder het maaiveld.

Toekomst

Inmiddels zijn ongeveer duizend woningen in Amsterdam Nieuw-West aangesloten op stadswarmte. Die ontvangen hun warmte nu nog van een aftakking op het stadswarmtenet in het Westpoort-gebied. Met de groei van de woningbouw en daarmee het aantal warmteaansluitingen in Nieuw-West heeft de bestaande leiding in de toekomst te weinig capaciteit. De nieuwe hoofdleiding kan wel een continue en voldoende warmtestroom naar Nieuw-West waarborgen. Komend najaar moet de hoofdleiding operationeel zijn.

Bekijk ook

Vattenfall/Sia Windig
2020-08-11

Warmtenet van Almere bereikt woontorens in Duin