Nuon en Tata niet verantwoordelijk voor ijzerdeeltjes omgeving Velsen, Beverwijk & Heemskerk

Op basis van twee onderzoeken door onafhankelijk energiekennisbedrijf KEMA kan niet worden vastgesteld dat Nuon of Tata Steel verantwoordelijk zijn voor de ijzerdeeltjes die in de periode 26 - 30 augustus 2010 zijn neergekomen in delen van Velsen, Beverwijk en Heemskerk. De bedrijven hebben de betrokken inwoners per brief laten weten om die reden geen schadevergoeding uit te keren. Bij de brief is een door KEMA opgestelde toelichting op de onderzoeken gevoegd. In opdracht van beide bedrijven heeft KEMA in de afgelopen maanden uitgebreid onderzoek uitgevoerd. Daarbij is gebruik gemaakt van een scala aan onderzoekstechnieken. Omdat alle mogelijke onderzoeksmethoden zijn ingezet is besloten om geen derde onderzoek te starten. Beide bedrijven zijn zich er bewust van dat dit voor betrokkenen een vervelende boodschap is. Nuon en Tata raden betrokkenen aan om contact op te nemen met hun verzekeringsmaatschappij.

Bekijk ook

Achtergronden
2020-05-26

Vattenfall deelt ideeën voor meer biodiversiteit