Nuon start pilot CO2-afvang

Nuon is 7 februari 2011 begonnen met een proef om kleinschalig CO2 af te vangen bij haar elektriciteitscentrale in Buggenum (Limburg). Als eerste energiebedrijf in Noord- Europa heeft Nuon een testinstallatie voor CO2-afvang in combinatie met kolenvergassing gerealiseerd. Het betreft een investering van circa 40 miljoen euro. De test in Buggenum duurt minimaal twee jaar. Afvang CO2 Bij de proef in de Willem-Alexander centrale in Buggenum maakt Nuon gebruik van kolenvergassingstechnologie. De CO2 wordt afgevangen, onderzocht en vervolgens weer teruggevoerd naar de centrale. Opdoen praktijkervaring Hoewel de techniek van CO2-afvang al ruim vijftig jaar wordt toegepast in de petrochemische industrie, is CO2-afvang in combinatie met vergassing van kolen en biomassa in de energiesector nog niet eerder in de praktijk gebracht. Met de test wil Nuon kennis opbouwen en meer ervaring opdoen met innovatieve oplossingen om de uitstoot van CO2 terug te dringen. Door in te zetten op afvang en opslag van CO2 zet Nuon een stap in de transitie naar een duurzamer energievoorziening. Ambitie De pilot is één van de tests die moederbedrijf Vattenfall uitvoert op het gebied van CO2-afvang. Het opdoen van kennis en ervaring met CO2-afvang past in de ambitie en strategie van Vattenfall om haar CO2 uitstoot te verminderen. Research & development Aan het project in Buggenum is een omvangrijk onderzoeksprogramma gekoppeld. Betrokken organisaties zijn ECN, TU Delft en KEMA. Nuon heeft hiervoor een subsidie van 10 miljoen euro ontvangen via de Unieke Kansen Regeling (UKR) van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie. Deze regeling stimuleert ondermeer innovatieve manieren om CO2 af te vangen.

Bekijk ook

Energiepark Haringvliet Zuid
Vattenfall
2020-05-22