Nuon Solar Team uitgezwaaid op Schiphol

Op dinsdagavond 20 augustus 2013 is het Nuon Solar Team op luchthaven Schiphol uitgezwaaid door familie en vrienden. Het team vliegt naar Adelaide, Australië om zich voor te bereiden op de World Solar Challenge die op 6 oktober start in Darwin.

Bij de allereerste deelname in 2001 finishte het Nuon Solar Team meteen als eerste. Na vier overwinningen op rij werd het team in 2009 en 2011 tweede na een spannende strijd met de concurrerende teams van Tokia University (Japan) en Michigan University (USA). Het team gaat dit jaar naar Australië om de wereldbeker zonneracen weer naar Delft te halen. Als het Nuon Solar Team wint, zal dit de vijfde keer zijn dat Delftse studenten de winst pakken.

World Solar Challenge

Alleen auto’s die 100% op zonne-energie kunnen rijden mogen meedoen aan de World Solar Challenge. Dit jaar start de tweejaarlijkse race op zondag 6 oktober in Darwin. Na 3000 kilometer racen door de outback eindigt de wedstrijd op 13 oktober in Adelaide.

Nuon Solar Team

Het Nuon Solar Team wordt elke twee jaar samengesteld uit studenten van de TU Delft die hun studie onderbreken om een nieuwe zonnewagen te realiseren. De teamleden zijn afkomstig uit verschillende studierichtingen (Elektrotechniek, Lucht- en Ruimtevaarttechniek, Industrieel ontwerpen, Werktuigbouwkunde, Technische Natuurkunde en Technische Wiskunde). Sinds 2001 is energiebedrijf Nuon de hoofdsponsor van het Nuon Solar Team. Met deelname aan de World Solar Challenge stimuleert Nuon de interesse voor techniek én jong toptalent. Meer foto's van vertrek van het team én de flightcase op flickr.

Bekijk ook

2020-04-3

Dronetechniek vereenvoudigt inspecties op moeilijk bereikbare plekken

Drones maken inspecties van hoogspanningslijnen, waterkrachtcentrales en kernreactoren ...