Nieuwe organisatiestructuur ter ondersteuning van toekomstige strategie Vattenfall

Magnus Hall, president en CEO van Vattenfall: “Vattenfall werkt onder uitdagende marktomstandigheden, waarbij kostenefficiëntie en duurzaamheid vereisten zijn voor elke succesvolle marktpartij. De eerste stap betreft het ontwerpen van een nieuwe strategie en daarbij is voor mij duidelijk: we moeten onze positie als een Europees energiebedrijf verdedigen, ons aanbod aan  klanten om te verduurzamen verder invullen en ons als elektriciteitsproducent richten op emissie-vrije of emissie-efficiënte oplossingen.”

De nieuwe organisatie zal de huidige regionale structuur vervangen. Vanaf 1 april 2015 zal Vattenfall georganiseerd zijn in 6 nieuwe bedrijfsonderdelen: Heat, Wind, Customer & Solutions, Distribution, Generation &  Markets. Een belangrijke taak voor het nieuwe Executive Management Team zal zijn om de details van de nieuwe strategie te ontwikkelen en aan te passen aan elk bedrijfsonderdeel.

“We herstructureren om de uitdagingen in de markt te kunnen aangaan. Deze bedrijfsonderdelen zullen onze nieuwe strategie verder uitwerken en opnemen in hun plannen en acties. De focus ligt niet alleen op de eigen bedrijfsactiviteiten maar ook op onze grensoverschrijdende synergiën”, vervolgt Magnus Hall.

De nieuwe organisatiestructuur bestaat ook uit een viertal staffuncties: de CFO functie, Legal, Strategic Development en Human Resources. Daarnaast zullen de Mining & Generation activiteiten in een aparte unit worden ondergebracht, gezien de ambitie  om voor deze activiteiten een nieuwe eigendomsstructuur te vinden.

"Dit nieuwe team weerspiegelt met haar mix van persoonlijkheden, nationaliteiten en ervaringen zowel onze strategische keuzes als onze aanwezigheid in Europa. Het team brengt veel kwaliteiten bij elkaar en iedereen voelt zich enorm gecommitteerd om een nieuwe start voor Vattenfall te leiden", zegt Magnus Hall.

Overzicht executive management team en bedrijfsonderdelen per 1 april 2015

Bekijk ook

Vattenfall
Achtergronden