Spektakelstuk verricht voor Amsterdamse stadswarmte

Met een spectaculaire boring onder het Noordzeekanaal raakt de aansluiting van Amsterdam-Noord op het regionale warmtenet in 2016 in een stroomversnelling.

Zes hijskranen hielden vlak naast de Tweede Coentunnel een 800 meter lange leiding in de lucht. Vervolgens werd de leiding tijdens een acht uur durende operatie onder de drukke vaarroute van het Noordzeekanaal door een boorgat, op 40 meter diepte, getrokken. De boringen veroorzaakten geen enkele hinder voor het verkeer door de tunnel en over het kanaal.
Deze boring vond plaats in het kader van de aanleg van een stadswarmtenet, verzorgd door Nuon, in Amsterdam-Noord. Met de leiding ontstaat een aan- en afvoerroute voor het warmtenet tussen AEB Amsterdam en Amsterdam-Noord.

Technisch hoogstandje

Dit technisch hoogstandje betekent een nieuwe stap in de richting van de warmtevoorziening in Amsterdam. Het netwerk voor stadswarmte in Amsterdam-Noord is eind 2016 volledig operationeel. Dan kunnen direct 4.000 woningen gebruik maken van de restwarmte die AEB Amsterdam levert aan Nuon voor verwarming en warm tapwater. Op dit moment heeft het warmtenet ongeveer 2.500 aansluitingen in het stadsdeel.

Duurzaam Amsterdam

Nuon, de gemeente Amsterdam en een aantal projectontwikkelaars hebben een overeenkomst om de aansluiting van 15.000 woningen (of bedrijfspanden) in Amsterdam-Noord op het warmtenet te realiseren. Daarom worden alle nieuwbouwprojecten in het stadsdeel voorzien van stadswarmte. De uitbreiding van het warmtenetwerk in Amsterdam is een van de pijlers van ‘Duurzaam Amsterdam’. Stadswarmte vermindert de lokale CO2-uitstoot met zeventig tot tachtig procent. De ambitie is dat in 2040 in heel Amsterdam zo’n 230.000 woningen op stadswarmte zullen zijn aangesloten. Dit is ongeveer 40% van de bebouwing van de stad. Het gaat hierbij om nieuwe en bestaande woningen en gebouwen.

Bekijk ook

2020-03-31

Raymond van Eck vertrekt bij Powerpeers, naar Youvia

Raymond van Eck, Managing Director van energieleverancier Powerpeers, zal  Vattenfall...