Hoofdkantoor Vattenfall Amsterdam
Persberichten 30 april, 2019

Vattenfall koopt groene stroom van Windpark Zeewolde voor kwart miljoen huishoudens

Vattenfall gaat voldoende groene stroom afnemen van Windpark Zeewolde om een kwart miljoen huishoudens van stroom te voorzien. Het is het grootste afnamecontract dat Vattenfall Nederland ooit heeft gesloten voor duurzame energie.

Windpark Zeewolde is eigendom van meer dan 200 boeren, bewoners en moleneigenaren uit het buitengebied van Zeewolde. Samen vormen zij het grootste boeren/burgerwindcollectief van Europa. De komende jaren worden 220 bestaande windmolens in het gebied vervangen door 91 grotere en dus krachtiger exemplaren met een capaciteit van 3.9 MW per molen. De nieuwe windmolens gaan jaarlijks gezamenlijk meer dan 850 GWh produceren en vormen daarmee een van Nederlands’ grootste windprojecten op land. De werkzaamheden starten eind 2019 en zullen naar verwachting duren tot eind 2021.

Vattenfall gaat stroom afnemen van 83 van de nieuwe windmolens, voldoende energie om een kwart miljoen huishoudens van duurzame stroom te voorzien “Vattenfall wil een fossielvrij leven mogelijk maken in één generatie. De afname van duurzame stroom uit dit windpark past perfect in die strategie”, zegt Peter Buskermolen contractonderhandelaar van Vattenfall. “Steeds meer mensen willen overstappen op duurzame energie. Met deze samenwerking kunnen we helpen om in die vraag te voorzien.”

De overeenkomst met Windpark Zeewolde past in de internationale ambitie van Vattenfall om zich te ontwikkelen tot toonaangevende leverancier van duurzame energie. Verspreid over de verschillende landen heeft het bedrijf inmiddels afnamecontracten gesloten met een gezamenlijke capaciteit van 6,2 GW.

Algemeen directeur van Windpark Zeewolde Sjoerd Sieburgh Sjoerdsma denkt dat de duurzame ambities van beide organisaties uitstekend overeenkomen. Toch gaven andere redenen de doorslag om met Vattenfall in zee te gaan. “In Vattenfall hebben we in de eerste plaats een solide partner, eentje met ruime ervaring op dit gebied. Bovendien vind ik het mooi om te zien dat een lokale organisatie als die van ons en een internationaal opererend bedrijf als Vattenfall elkaar weten te vinden.“

Bekijk ook

Horns rev 3 met schip
2019-08-22

Vattenfall opent het grootste offshore windpark van Scandinavië