Persberichten 26 juni, 2020

Zonnepark Vattenfall maakt nieuw kantoor Cedar van ING energieneutraal

Vattenfall gaat een zonnepark bouwen waarmee het nieuwe kantoor Cedar van ING van groene stroom wordt voorzien. Mede dankzij de elektriciteit die de panelen produceren wordt dat kantoor van 40.000 vierkante meter energieneutraal.

De zonnepanelen komen te staan op het terrein van de energiecentrale in Diemen, waar in augustus wordt gestart met de bouw. Drie maanden later zijn de 3600 panelen met een totaal opgesteld vermogen van 1,5 MWp geïnstalleerd. De volledige productie van het zonnepark komt ten goede van ING.

ING mag de groene stroom meerekenen in haar eigen energieprestaties, hoewel de zonnepanelen ruim 5 kilometer van het hoofdkantoor staan opgesteld. Dat is het gevolg van de BREEAM-regeling, waarbij duurzame energie als eigen energie kan worden aangemerkt wanneer die wordt opgewekt op minder dan tien kilometer van de locatie waar die wordt verbruikt.

Annemarie Schouten, Business lead Nederland large-scale solar: “Door een deel van de panelen onder te brengen op het terrein van Vattenfall in Diemen helpen we mee om de duurzame ambities van ING te realiseren. In combinatie met de zonnepanelen op het dak van Cedar wordt het ING-gebouw volledig energieneutraal gemaakt. Dit zonnepark is een mooi voorbeeld van de manier hoe we samen op weg gaan naar fossielvrij leven binnen één generatie.”

Ad Hagedoorn, Senior Manager Corporate Real Estate Management Netherlands: “Voor ING staat voorop dat de bedrijfsvoering zo min mogelijk het milieu belast. Onze nieuwe kantoor Cedar is daarvan een richtinggevend voorbeeld door plastic te verbannen uit het bedrijfsrestaurant, het waterverbruik sterk te beperken en door de inzet van zonnepanelen in samenwerking met Vattenfall.”

Bekijk ook

Energiepark Haringvliet Zuid
2020-05-22

Eerste zonnepanelen Energiepark Haringvliet Zuid