FOM en Nuon samen op zoek naar doorbraaktechnologieën voor zonnecellen

De Stichting FOM en energiebedrijf Nuon bundelen hun krachten in een gezamenlijk onderzoeksprogramma naar nieuwe omzettingsprincipes, structuren en materialen voor zonnecellen. Vandaag verzenden zij de uitnodiging voor het insturen van onderzoeksvoorstellen naar de academische wereld.
Zon en energie

Met deze samenwerking geven FOM en Nuon een vervolg aan het in 2004 gestarte Joint Solar Programme dat ten doel heeft het rendement van zonnecellen op de lange termijn aanmerkelijk te verhogen en de kosten van zonnestroom sterk te verlagen. Het programma van FOM en Nuon heeft een looptijd van vijf jaar en een totaalbudget van 4 miljoen euro, waaraan beiden evenveel bijdragen.

Het Joint Solar Programme (JSP) beoogt het fundamenteel en grenzen verkennend onderzoek aan fotovoltaïsche zonne-energie ('zonnestroom') in Nederland te stimuleren, met het doel de kennisbasis te verbreden en te verdiepen en doorbraken te forceren. Dit is noodzakelijk want op de langere termijn zijn zonnecellen nodig met een aanzienlijk hoger rendement en veel lagere kosten dan de zonnecellen van vandaag.

Het kan ook, want het verschil in rendement tussen de beste commerciële zonnecellen en het theoretische maximum rendement voor omzetting van licht in stroom is nog erg groot. Ook voor kostenverlaging zijn nog veel mogelijkheden, door een combinatie van rendementsverhoging en het toepassen van betere processen en schaalvergroting.

Medio 2004 is het Joint Solar Programme ingesteld door de Stichting FOM, Stichting Shell Research en het gebied Chemische Wetenschappen (CW) van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Het onderzoek aan de oorspronkelijke ideeën is flink gevorderd. De tweede ronde JSP die FOM en Nuon organiseren biedt een uitermate geschikte proeftuin voor het onderzoeken van nieuwe ideeën en slimme concepten die wetenschappers intussen hebben ontwikkeld.

Met de acquisitie van zonnecelfolieproducent Helianthos, heeft Nuon zich in april 2006 op de kaart gezet voor wat betreft de decentrale opwekking van duurzame zonne-energie. Nuon Helianthos ontwikkelt een uniek proces voor de productie van flexibele zonnecelfolie.

Over de nieuwe samenwerking met FOM zegt dr. Gert Jan Jongerden, Managing Director Nuon Helianthos: "Ons doel is dat door deze investering toponderzoekers een volgend deel van de weg naar de heilige graal van de zonne-energie, namelijk zowel een hoog energierendement als concurrerende zonnestroomkosten, zullen blootleggen!"

Publiek-private samenwerking

Het Joint Solar Programme wordt door FOM uitgevoerd als een Industrial Partnership Programme. Dit is een onderzoeksprogramma waarin FOM academische kennis koppelt aan industriële ambities door middel van hoogstaand natuurkundig onderzoek in nauwe samenwerking met het bedrijfsleven. In dit geval financiert Nuon vijftig procent van het FOM-programma.

Over Nuon

Nuon is een ambitieuze energieonderneming die met ruim 10.000 medewerkers meer dan 3 miljoen consumenten en organisaties bedient in Nederland, België en Duitsland. Nuon produceert, transporteert en levert elektriciteit, gas, warmte en koude, en handelt in energie op de belangrijke internationale markten. Ook biedt Nuon aanvullende diensten en technische innovaties aan bedrijven en consumenten. Nuon streeft daarbij naar een betrouwbare, duurzame en betaalbare energievoorziening.

Met een omzet van 5,7 miljard euro in 2007 heeft Nuon een vooraanstaande positie in de Nederlandse energiemarkt. De aandelen zijn in handen van lokale en regionale overheden. Nuon heeft met ingang van 1 juli 2008 het bedrijf organisatorisch gesplitst in een netwerkbedrijf en een productie- en leveringsbedrijf. Vanaf die datum functioneren beide ondernemingen operationeel zelfstandig onder een financiële holding en onder een gezamenlijke Raad van Bestuur.

Over FOM

De Stichting voor Fundamenteel Onderzoek der Materie (FOM) bevordert fundamenteel natuurkundig onderzoek in Nederland. Activiteiten van FOM komen het algemeen belang ten goede, in het bijzonder dat van het hoger onderwijs en het bedrijfsleven.

Met circa negenhonderd medewerkers en een omzet van tachtig miljoen euro voert FOM natuurkundig toponderzoek uit binnen vier instituten en 150 werkgroepen aan Nederlandse universiteiten. Voor samenwerking met industriële onderzoekers (Industrial Partnership Programmes) heeft FOM een budget van 3 miljoen euro per jaar beschikbaar.

Stichting FOM
Drs. Huub Eggen
Telefoon: 030 600 12 08
E-mail: huub.eggen@fom.nl