Yellow & Blue: investeringsfonds voor duurzame energieprojecten

In februari kondigde Nuon de lancering aan van een investeringsfonds voor energiegerelateerde innovaties. Met de benoeming van Albert Fischer (51) is een volgende stap gezet.
Logo Yellow & Blue

Het fonds, dat de naam Yellow & Blue Fund Management b.v.  heeft gekregen, verwacht in het vierde kwartaal de eerste investeringen te doen. Het is een zelfstandig bedrijf met een eigen bestuursstructuur en Raad van Commissarissen.

Investeren en begeleiden naar de markt

Nuon geeft Yellow & Blue een startkapitaal van € 40 miljoen mee. Met dit durfkapitaal gaat Yellow & Blue wereldwijd investeren in technologie die schone energie en efficiënt energiegebruik oplevert.

Het gaat hier om technologische vindingen die de laboratoriumfase ontstegen zijn. Denk aan tweede generatie biobrandstoffen of aan software die het gebruik van windenergie optimaliseert.

Het investeringsfonds onderscheidt zich door niet alleen te investeren, maar de innovatieve bedrijven ook actief te begeleiden om snel en efficiënt op de markt te groeien.

Return on investment of geitenharensokken

Het moment van investeren hangt af van de aard en fase van ontwikkeling binnen een bepaalde innovatie. Deelname van Yellow & Blue in een innovatief project kan variëren van 5 tot 49 procent in het aandelenkapitaal, dus van co-investeerder tot hoofdinvesteerder. Is Yellow & Blue hoofdinvesteerder, dan gaat het zèlf op zoek naar mede-investeerders.
Albert Fischer, directeur Yellow & BlueAlbert Fischer gelooft in de aanpak van zijn fonds: "Een fonds voor schone energie is tegenwoordig big business en niet langer soft, noch riekt het naar geitenharensokken. De wereld van dromers is passé; die heb ik zien groeien naar volwaardige business. Realiteitszin gaat nu boven ethische overwegingen!"

Bekijk ook

Vogels zijn goed in het vermijden van turbinebladen

Een nieuw onderzoek naar vogels bij het Klim-windpark in Noord-Jutland in Denemarken toont aan dat vogels veel beter zijn in het vermijden van turbinebladen dan vooraf gedacht.

[Missing text '/newslistpagetemplate/NewsItemPage' for 'Dutch']
Vattenfall/Jorrit Lousberg

Natuurfonds investeert in kustnatuur bij windpark Slufterdam

Deze week is het Natuurfonds Voornes Duin en Voordelta Westvoorne gelanceerd. Het Natuurfonds is een initiatief van Vattenfall en Eneco en is voortgekomen uit de opening van het vernieuwde w...