Pacific Orca in 2013 inzetbaar

DanTysk, het Duitse offshore windproject van Vattenfall en Stadtwerke München/SWM, bereikte vandaag een nieuwe mijlpaal. Het consortium heeft een contract getekend met de Deense rederij Swire Blue Ocean (SBO) voor het vervoer en de installatie van de 80 Siemens windturbines van het windpark.

De Pacific Orca gaat in 2013 bijdragen aan de bouw van het windpark. In het Deense Esbjerg laadt het vaartuig de windturbines in. Maximaal zijn dit per vaart de onderdelen van 12 complete windmolens. Vervolgens vaart het schip naar de bouwplaats van DanTysk, 69 kilometer ten westen van het Duitse waddeneiland Sylt. Vanuit Esbjerg exploiteert Vattenfall Groep de ruim 900 windturbines van het bedrijf, waaronder die van ’s werelds grootste windpark Thanet.

Georg Friedrichs, Hoofd Offshore Projecten Vattenfall zegt over de Pacific Orca: "Er is beperkte beschikbaarheid van geschikte offshore schepen. Het is geweldig dat juist dit vaartuig met de grootste kraan- en laadcapaciteit ter wereld beschikbaar komt voor vervoer en constructie van de tachtig turbines voor ons offshore-project DanTysk. Het schip voldoet aan al onze criteria rond veiligheid, efficiëntie en betrouwbaarheid."

Pacific-Orca
De Pacific Orca wordt gebouwd aan de hand van uitgebreide specificaties wat onder meer leidt tot verbetering van de inzetbaarheid van het vaartuig in specifieke weersomstandigheden. Het krijgt een kraancapaciteit van 1.200 ton, positie bepaling via dynamic positioning 2, een maximale snelheid van ruim 13 knopen, verblijfsaccommodatie voor 111 personen, en de mogelijkheid om te werken in dieptes tot 75 meter. In combinatie met een beschikbaar dekoppervlakte van ruim 4.000m2 en een laadcapaciteit van in totaal 8.400 ton biedt het schip de gewenste flexibiliteit nodig voor de installatie van offshore windparken.
Opwek van elektriciteit op zee is onderdeel van Vattenfall’s klimaatambities waarbij het bedrijf investeert in hernieuwbare energie om reductie van CO2-uitstoot op de lange termijn te realiseren Vattenfall is in zes landen actief rond ontwikkelen en realisatie van eigen windparken. Waaronder in Denemarken met offshore windpark Horns Rev I (160 MW) en windpark Ormonde gelegen in de Ierse Zee (150MW).
Dit laatste park is naar verwachting eind 2011 gereed. Ook in Nederland werkt Vattenfall via dochteronderneming Nuon aan windparken, een voorbeeld is windpark Zuidlob (122MW) in de provincie Flevoland.

Bekijk ook

Zonnepark Gasselternijveen
Vattenfall/Jorrit Lousberg

Vattenfall krijgt vergunning voor combinatie zonnepark en akkerbouw