Transport Windpark Wieringermeer
Vattenfall, Hans-Peter van Velthoven

Groot vervoer voor Windpark Wieringermeer

De eerste onderdelen voor de windmolens voor het windpark Wieringermeer van Vattenfall zijn midden in de nacht aangekomen. Vanuit Moerdijk vertrokken drie gigantisch lange vrachtwagens met daarop de wieken van de eerste windmolen. De trailer, van zo’n 60 meter lang, is over de snelweg en over de nauwe binnenwegen van de polder gereden tot aan de plaats waar de windmolen komt te staan.

Bijzonderheden over de windmolens

• 82 windmolens van 3,6 MW van Nordex
  • 117 meter rotor diameter
  • 58,5 meter lange wieken die per stuk 10,8 ton wegen
  • 118,5 meter hubhoogte
  • De diameter van de fundatie voor een windmolen is 16,7 meter, dat is iets langer dan het strafschopgebied op een voetbalveld.

De meeste onderdelen van het windpark komen oorspronkelijk vanuit Duitsland omdat daar de leverancier zit van de windmolens. De bladen komen uit Turkije en zijn al eerder per schip vervoerd naar een tijdelijke opslagplek in Moerdijk. De windmolens van Vattenfall die in Wieringermeer komen te staan, zijn 118 meter hoog. Als de wiek op het hoogste punt staat, is het hoogste punt bijna 180 meter.

“Dit is een heel belangrijk moment voor ons en voor de omgeving. Want nu gaat er echt ook wat meer veranderen in het landschap. We hebben alles al helemaal klaargemaakt voor het moment dat we de windmolens kunnen plaatsen”, vertelt Ruben Lindenburg, projectdirecteur van het windpark. “Met de komst van de eerste delen van de windmolens gaan we een volgende fase in. En straks is er nog meer te zien. Als het materiaal van de windmolens is aangekomen, zullen de eerste torendelen omhoog gehesen worden met speciale kranen. Daarna zal met een nog hogere kraan de gondel omhoog gaan waaraan de wieken komen. In de maanden mei en juni zullen nog meer van dit soort transporten komen naar het gebied.”

Windpark Wieringermeer_transport-3_070519.jpgFoto: Vattenfall/Hans-Peter van Velthoven

De bouw van windpark Wieringermeer is al in volle gang. In de afgelopen maanden zijn al alle voorbereidingen getroffen voor de feitelijke bouw van de windturbines. Op verschillende plekken is het land bouwrijp gemaakt, zijn wegen aangelegd, heiwerkzaamheden verricht, beton gevlochten, funderingen gestort en kabels getrokken. Zo werden de contouren van het windpark steeds meer zichtbaar.

Windpark Wieringermeer bestaat totaal uit 99 windmolens. Hiervan zijn 82 windmolens in bezit van Vattenfall. De overige 17 windmolens zullen worden neergezet door ECN. Vattenfall is in 2018 gestart met de bouw die tot midden 2020 gaat duren.

Windpark Wieringermeer_transport-4_JL_160519.jpg

Foto: Vattenfall/Jorrit Lousberg

Bekijk ook

Windpark Wieringermeer
Vattenfall/Jorrit Lousberg

Vattenfall, Cargill en Windpark Hanze slaan handen ineen om energietransitie in Nederland te versnellen

Vattenfall en Cargill gaan samenwerken met het nieuw te bouwen Windpark Hanze. Als het park gereed is, zal het de CO2-uitstoot met ongeveer 350.000 ton per jaar verminderen.

Lees het hele artikel
Vattenfall/Jorrit Lousberg

Vleermuizen, bommen, beren en de weg naar fossielvrij

Het bouwen en exploiteren van onshore windparken brengt de nodige uitdagingen met zich mee, die per land en locatie kunnen verschillen. In Vattenfalls maandelijkse projectmeeting komen de me...