Vattenfall

Vattenfall helpt Welcome to The Village op weg naar circulair evenement

Festival Welcome to The Village draait vanaf dit jaar op nog duurzamere stroom. Tijdens het festival wordt het gebruikelijke dieselaggregaat vervangen door de vaste stroomaansluiting in het gebied, met daarachter een aantal GreenBatteries. Dit bespaart gedurende het vierdaagse festival meer dan 6500 liter diesel en 17 ton CO2.

GreenBattery op Welcome to The Village

• Elke GreenBattery levert 50 kVA. Er worden er tijdens het festival vier ingezet.
  • De afmetingen zijn: 3 meter lang, 2,5 meter breed en 2,5 meter hoog. Met het zonnepaneel erop is de GreenBattery 8 meter hoog.
  • Tijdens het festival wordt meer dan 6500 liter diesel bespaard en daarmee 17 ton CO2-uitstoot vermeden.

De GreenBattery is een innovatief mobiel energieopslagsysteem waarin grote hoeveelheden elektriciteit uit wind en zon worden opgeslagen. De batterij stoot geen CO2, NOx en fijnstof uit, en is bovendien stil en dus perfect voor gebruik op festivals en evenementen. Vóór plaatsing wordt de batterij door Vattenfall opgeladen met stroom uit wind, tijdens het evenement wordt de batterij bijgeladen met stroom vanuit de vaste stroomaansluiting in het gebied. Welcome to The Village en Vattenfall hebben zich voor de komende drie jaar aan elkaar verbonden om samen te werken aan een circulair festival.

Forse stap richting circulair festival

Ruben Bosch, algemeen directeur van het festival, is in zijn nopjes met deze ontwikkelingen. “Deze overeenkomst is een forse stap in de richting van onze ambitie om een volledig circulair festival te organiseren in 2022. Geen loeiende dieselaggregaten meer tijdens ons festival, geen roetdampen. Het duurzame karakter van ons festival wordt zo steeds tastbaarder voor het publiek. In samenwerking met LabVlieland, F&L en EventEngineers kunnen we het stroomplan zo maken dat, met behulp van GreenBattery, de vaste spanning perfect gaat werken voor ons festival.''

Partner voor duurzame evenementen

Cindy Kroon, directeur klanten van Vattenfall Nederland, voegt toe: “Vattenfall wil het mogelijk maken fossielvrij te leven, werken en reizen binnen één generatie. Dat doen we niet alleen door blijvende oplossingen te bieden, zoals met wind- en zonneparken, samen met GreenBattery bieden we ook een flexibele oplossing om festivals, evenementen en bouwplaatsen te verduurzamen. We zijn dan ook erg trots op deze samenwerking met een van de meest innovatieve festivals van Europa.”

Vattenfall en GreenBattery werken inmiddels samen met verschillende andere evenementenorganisaties die verduurzaming hoog in het vaandel hebben staan: Parkpop, Thialf, het Zomercarnaval in Rotterdam en Chefs at the Park in Leersum (zie video hieronder) worden met hulp van de GreenBattery allemaal voorzien van duurzame energie. “We zien dat het mogelijk is om ook de grote evenementen fossielvrij te maken, door samen te werken”, zegt Han Huiskamp van GreenBattery.

Chefs at the park

Gemeente Leeuwarden verbindt

Daar sluit de gemeente Leeuwarden zich bij aan. Om een duurzame stroomvoorziening voor allerlei evenementen mogelijk te maken, heeft Leeuwarden dit voorjaar aansluitingen laten aanleggen waar ook de GreenBattery bijgeladen kan worden. Daar profiteert Welcome to The Village van, maar ook ieder ander die een evenement in recreatiegebied De Groene Ster wil organiseren. Wethouder Sjoerd Feitsma: “Leeuwarden is een van de meest bruisende evenementensteden van Nederland en duurzaamheid is bij ons al jaren topprioriteit. Dankzij de GreenBatteries wordt onze prachtige Groene Ster nog groener. We hopen dat andere evenementen het voorbeeld van Welcome to The Village volgen.”

Bekijk ook

Vattenfall opent eerste drijvende zonnepark

Vattenfall heeft in Gendringen haar eerste drijvende zonnepark geopend. Op het terrein van zand- en grindwinningsbedrijf Netterden verrees een park met een vermogen van 1,2 megawatt. Daarmee...

Vattenfall WKK-centrale Marzahn
Vattenfall/Andreas Friese

Inbedrijfstelling WKK-centrale Marzahn maakt belofte aan Berlijn waar

Met de start van de warmtekrachtkoppeling (WKK)-centrale Marzahn komt Vattenfall de met de deelstaat Berlijn gesloten klimaatovereenkomst uit 2009 na.

Vattenfall

Houten torens om CO2-voetafdruk van toekomstige windmolens te verkleinen

Vattenfall en Modvion, een Zweeds bedrijf op het gebied van houttechnologie, zijn een samenwerking aangegaan voor het toepassen van houten torens bij onshore windmolens. Deze onderneming ver...