HYBRIT: 's werelds eerste productie-installatie voor fossielvrij sponsijzer komt in Gällivare. Zweden

De nieuwe productiefaciliteit voor HYBRIT komt in Gällivare in Noord-Zweden te staan en is over vijf jaar klaar. De proefinstallatie, die vorig najaar in bedrijf werd gesteld, gaat dit jaar al fossielvrij sponsijzer voor fossielvrij staal leveren.

De drie Zweedse partnerbedrijven in het HYBRIT-project – staalfabrikant SSAB, mijnonderneming LKAB en Vattenfall – maken nu een nieuwe, beslissende sprong voorwaarts in hun werk om fossielvrij staal te maken voor de wereldmarkt. De industrialisatie van de technologie die via HYBRIT wordt ontwikkeld, begint in het Noord-Zweedse Gällivare, waar 's werelds eerste productie-installatie voor fossielvrij sponsijzer, een grondstof voor staal, wordt gebouwd.

"Wij zijn wereldleider wat betreft de transformatie van de staalindustrie en wij voeren nu het tempo op. Wij doen dit voor het klimaat, de klanten, het concurrentievermogen en de werkgelegenheid. Dat wij nu streven naar een volledig fossielvrije waardeketen is uniek en een boodschap van kracht. We zien een duidelijke toename van de vraag naar fossielvrij staal en het is goed om onze baanbrekende samenwerking te versnellen", aldus Martin Lindqvist, President en CEO van SSAB.

Installatie klaar in 2026

De industrialisatie moet beginnen met de eerste demonstratiecentrale, die in 2026 klaar zal zijn, voor de productie van 1,3 miljoen ton fossielvrij sponsijzer in Gällivare. De demonstratiecentrale wordt geïntegreerd met de productie van ijzerpellets en maakt deel uit van het transitieplan van LKAB. Het doel is om de productie van sponsijzer tegen 2030 uit te breiden tot een volledige industriële schaal van 2,7 miljoen ton om aan SSAB en andere klanten grondstoffen voor fossielvrij staal te kunnen leveren.

Toegang tot fossielvrije elektriciteit doorslaggevend

Het heeft veel voordelen om de nieuwe sponsijzerfabriek in Gällivare te bouwen, wat ook in de buurt is van de mijnbouwproductie en -verwerking van LKAB. Door in het proces ijzerertspellets te gebruiken die al warm zijn, worden enorme hoeveelheden energie bespaard. Bovendien hoeft er 30% minder gewicht te worden getransporteerd, omdat met waterstofgas de zuurstof uit het ijzererts wordt verwijderd. Gällivare biedt ook goede toegang tot fossielvrije elektriciteit van Vattenfall.

"Zweden en HYBRIT lopen wereldwijd voorop om tot fossielvrije ijzer- en staalproductie te komen en het initiatief wordt nu verder opgeschaald. Dat fossielvrije elektriciteit en baanbrekende processen in principe zullen helpen om de ijzer- en staalproductie volledig vrij van CO2-uitstoot te maken, is een uitstekend voorbeeld van de strategie van Vattenfall om fossielvrij leven binnen één generatie mogelijk te maken. Het is nu extra belangrijk dat de Zweedse vergunningsprocedures net zo snel resultaat opleveren als de fossielvrije staalproductie", zegt Anna Borg, President en CEO van Vattenfall.

"Samen zullen we de transformatie van de ijzer- en staalindustrie leiden en met HYBRIT starten we nu onze historische transformatie om de toekomstige leverancier van sponsijzer te worden. Dit is het mooiste wat we samen kunnen doen voor het klimaat. Zodra we klaar zijn, brengen we de wereldwijde uitstoot van onze klanten met 35 miljoen ton per jaar terug. Dat is drie keer zo veel als wat het zou opleveren als in Zweden alle personenauto's voorgoed werden geparkeerd", verklaart Jan Moström, President en CEO van LKAB.

SSAB en LKAB verdiepen de samenwerking

Tegelijkertijd zullen SSAB en LKAB hun samenwerking verdiepen om de meest doeltreffende fossielvrije staalwaardeketen te creëren, van mijn tot staal tot klant, waarbij Vattenfall voorziet in de enorme behoefte aan elektriciteit en waterstofgas.

Na de versnelling van HYBRIT in combinatie met de strategie van LKAB en de nauwere samenwerking, zal SSAB nu de voorwaarden onderzoeken om in Luleå sneller dan gepland over te gaan op fossielvrije staalproductie. Het plan om de staalfabriek in Oxelösund in 2025 om te zetten blijft ongewijzigd, net als het doel van SSAB om in 2026 als eerste fossielvrij staal op de markt te brengen.

Productie in proefinstallatie start later dit jaar

Eind augustus 2020 werd de HYBRIT-proefinstallatie in bedrijf gesteld. Later dit jaar zal de installatie fossielvrij sponsijzer kunnen produceren om fossielvrij staal voor prototypes voor klanten te maken. De proefinstallatie bevindt zich naast de staalfabriek van SSAB in Luleå, Noord-Zweden.

Foto: Åsa-Bäcklin

Bekijk ook

Vattenfall en Kia Nederland starten partnership

Vattenfall en Kia Nederland sluiten een partnership waarbij duurzame energie-oplossingen centraal staan. Zo kunnen Kia-klanten eenvoudig een energiecontract afsluiten en producten op het geb...

Lees het hele artikel

Vattenfall en BASF gaan samenwerken in Duitse offshore windparken Nordlicht 1 en 2

Vattenfall en BASF voeren vergevorderde en exclusieve besprekingen om samen te werken aan de projecten Nordlicht 1 en 2 door de verkoop van 49 procent van de projectaandelen aan BASF.

Vattenfall/Jorrit Lousberg

Vattenfall gaat fossielvrij staal van SSAB voor eigen activiteiten gebruiken

Vattenfall en SSAB hebben een intentieverklaring ondertekend over de levering van fossielvrij staal geproduceerd met de HYBRIT-technologie. SSAB zal, met materiaal van de HYBRIT-proeffabriek...