Vattenfall en Fred. Olsen Seawind gaan drijvend windpark ontwikkelen voor Schotse kust

Vattenfall heeft de rechten verworven om samen met Fred. Olsen Seawind een drijvend windpark te ontwikkelen voor de oostkust van Schotland. Het park, dat ongeveer 67 kilometer ten noordoosten van Aberdeen komt, krijgt een capaciteit van 798 MW en draagt daarmee bij aan de ambities van Schotland om tegen 2030 11 GW offshore wind te leveren.

Het 50-50 partnership brengt twee toonaangevende Europese ontwikkelaars van duurzame energie samen. Beide hebben in Schotland eerder innovatieve windprojecten opgeleverd, waarbij de gemeenschap, de Schotse economie en het milieu centraal stonden.

Helene Biström, Head of Business Area Wind bij Vattenfall, “De beslissing van vandaag markeert een belangrijke mijlpaal in de ontwikkeling van offshore windenergie in Schotland en het VK, en project dat Schotland zal helpen om in de wereldwijde voorhoede van de offshore windindustrie te blijven. Samen zullen we een succesvol project opleveren dat de overgang naar een fossielvrije toekomst en de netto nul-ambities van Schotland gaat ondersteunen.”

Drijvende windparken

In Schotse wateren moeten zeventien nieuwe windparken verrijzen, waaronder tien drijvende windparken. Drijvende windparken zijn geschikt voor diepere wateren, waar het niet mogelijk is om vaste funderingen te plaatsen. De turbines zijn samen goed voor 24 GW.

Bekijk ook

Blakliden Fabodberget
Vattenfall

Vattenfalls grootste windpark op land Blakliden Fäbodberget officieel geopend

Maandag 23 mei is windpark Blakliden Fäbodberget in Noord-Zweden in gebruik genomen. Met 84 turbines is dit het tot nu toe grootste onshore windpark van Vattenfall.

Aberdeen Offshore Wind Farm
Vattenfall

Vattenfall bouwt ’s werelds eerste waterstof producerende windturbine op zee

Vattenfall gaat waterstof op zee produceren. In Schotland wordt op een bestaande operationele turbine een electrolyser geplaatst. De waterstof wordt met een pijpleiding naar de kust in Aberd...

Vattenfall Horns Rev 3 windpark Denemarken
Vattenfall/Rasmus Kortegaard Photography

Anna Borg neemt deel aan Noordzee-top in Denemarken

Op woensdag 18 mei neemt Vattenfalls CEO Anna Borg deel aan de Noordzee-top, samen met vier Europese regeringsleiders en Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie.