Ny nordisk storkund till Vattenfall

Vattenfall Business Sales har slutit ett 4-årigt avtal med Nordkalk Oy AB. Vattenfall kommer att leverera 210 GWh el per år till Nordkalks anläggningar i Finland och Sverige.

– Vi är en av de största aktörerna i vår bransch på den nordiska marknaden och det känns extra roligt att Nordkalk, som är störst inom sitt område, väljer oss som ny leverantör av el till sina 20 produktionsorter i Sverige och Finland, säger Erik Hagland, chef Företagsförsäljning Vattenfall.

Avtalet med Nordkalk Oy AB gäller till och med 2018 och omfattar finansiella tjänster som handel och rådgivning med Vattenfall Power Management (VPM) och spotprishantering i Finland och Sverige.

– Vattenfall har god kunskap om den nordiska marknaden och samarbetet med VPM innebär att vi kan uppnå förutsägbarhet i energikostnaderna via finansiell derivathandel, säger Kari Vyhtinen, Produktionsdirektör på Nordkalk för PulpPaper & Finland-divisionen.

Flera faktorer bidrog till valet av Vattenfall som ny elleverantör.

– Det känns tryggt att samarbeta med en stor leverantör som dessutom delar våra värderingar och ambitioner när det gäller hållbarhet och energieffektivisering, säger Kari Vyhtinen.

Avtalet som omfattar 170 GWh el i Finland och 40 GWh i Sverige motsvarar elleveransen till ungefär 40.000 hushåll per år.

Nordkalk tillhör Rettig Group-koncernen och startade 1898 och är idag Nordeuropas ledande tillverkare av högklassiga kalkstensbaserade produkter för bland annat miljövård, industri och lantbruk. Företaget har verksamhet i nio länder huvudsakligen runt Östersjön och sysselsätter totalt cirka 1 050 personer.

Lars-Åke Linander, pressekreterare, tfn: 070-982 67 69
Från Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08 739 50 10, e-post: press@vattenfall.com
Facebook: facebook.com/vattenfallpressrum
Twitter: twitter.com/Vattenfall_Se

Vattenfalls vind- och solkraftspark Parc Cynog
2020-07-01

Ny undersökning från Vattenfall: Få känner till vad fossilfri el innebär

Endast en av tre svenskar känner till vad fossilfri el faktiskt innebär och knappt var fem...

Landsväg med distributionsledningar på ena sidan och skog på andra sidan

Vattenfall och Luleå tekniska universitet har i samarbete med biltestorganisationen SPGA g...

Fotograf vid en havsbaserad vindkraftpark. Foto: Kate Drouet

Mediebank

Sök och ladda ner bilder.