Skip to content Gå till huvudnavigeringen

Stort intresse för Vattenfalls kampanj: 100 nya laddplatser i hela Sverige

Vattenfall fortsätter att ladda Sverige och underlätta för elbilsförare. 100 nya publika laddstationer ska stå klara innan sommaren och vara placerade i Jokkmokk i norr till Haninge i Mälardalen och Malmö i söder.

Mellan 27 december och 22 januari hade Vattenfall en kampanj med syfte att ge 100 företag i hela landet möjlighet att erbjuda elbilsladdning och samtidigt medverka i det publika laddnätverket InCharge. Resultatet blev över förväntan och drygt 550 kommuner, företag, hotell och köpcentrum anmälde sitt intresse att få en gratis smart laddbox, en s.k. destinationsladdare, till just sin fastighet.

– Fantastiskt roligt med det stora intresset och visar att elbilsladdning är vad som behövs. Genom kampanjen möjliggör vi en större spridning av laddstationer och vinnarna i vår kampanj kommer att göra det möjligt för elbilsförarna att ladda när de behöver det. Särskilt företag och arbetsplatser som hotell, restauranger och köpcentrum, där kunder och besökare stannar lite längre, kommer att ha stor nytta av en laddstation, säger Susanna Hurtig, Nordenchef för Vattenfall E-Mobility.

Bedömningskriterierna för att få en laddbox var, förutom motivering, plats och verksamhet. Laddstationen ska även vara publik och öppen för alla att ladda vid. Betalning sker genom att elbilsföraren betalar med ett laddkort, laddbricka eller via appen InCharge.

Bland de 100 vinnarna finns vitt skilda verksamheter som fjällbyar, golfanläggningar, hotell, livsmedelsaffärer till kommuner och slott från norr till söder. Se hela listan.

Kampanjen är en del i Vattenfalls strategi att skynda på utvecklingen av en laddinfrastruktur genom laddnätverket InCharge som Vattenfall bygger tillsammans med partners i Sverige, Tyskland och Holland.

Vattenfall har en tydlig strategi att erbjuda klimatsmarta lösningar med målet att bli fossilfria senast inom en generation. Utöver de 100 laddstationerna kommer Vattenfall även installera åtta laddgator i centrala Stockholm lagom till sommaren och har påbörjat resan mot en eldriven tjänstebilsflotta för alla anställda inom fem år.

Mer information:
www.vattenfall.se
www.beincharge.se

Heidi Stenström, pressekreterare, telefon: 070 611 81 92, e-post:  heidi.stenstrom@vattenfall.com
Från
Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post:  press@vattenfall.com
:    facebook.com/vattenfallpressrum
twitter.com/Vattenfall_Se
#viladdarförframtiden

Pieter van Ommeren och Bas Klaassen

168 laddstationer placeras ut med start senare i år.

Laddplatser för elbilar på Västmannagatan i Stockholm. Foto: Elisabeth Redlig
2018-08-15

700 nya laddplatser i norr genom nytt samarbete mellan Vattenfall InCharge och Diös

Vattenfall InCharge kommer att installera cirka 700 laddplatser för elbilar i fastighetsbo...

Fotograf vid en havsbaserad vindkraftpark. Foto: Kate Drouet

Mediebank

Sök och ladda ned bilder.

Prenumerationstyp

Pressmeddelande språk