Skip to content Gå till huvudnavigeringen

Vattenfall och Lilla Namo anordnar hackathon för att hitta framtidens energilösning

Vattenfall tar hjälp av artisten Namo ”Lilla Namo” Marouf och bjuder in allmänheten för att tillsammans uppfinna framtidens energilösning. Målet är att ta fram minst en genomförbar prototyp på bara två dygn.

Den 17-18 juni kommer Vattenfalls innovationscenter i Älvkarleby att sjuda av uppfinningsrikedom. Vattenfall Försäljning har i dagarna påbörjat en kampanj för att hitta totalt 15 deltagare med olika bakgrunder men med det gemensamt att de brinner för smarta energilösningar.

– Vattenfalls mål är att bli klimatneutrala till 2030 i Norden. Vi tror att vägen dit går genom att samarbeta med talangfulla personer som kan bidra med nya perspektiv. Därför är vi jätteglada över att Namo Marouf vill hjälpa oss att nå människor som inte vanligen funderar på hur framtidens energi ska se ut. Dessutom har hon en intressant mix av teknisk kompetens och samhällsengagemang, säger Lars Ejeklint, energiexpert på Vattenfall.

En nyckel till framgång i hackathons är att ha deltagare med så olika bakgrunder som möjligt, vilket ger en större spridning på idéerna. Artisten Namo ”Lilla Namo” Marouf är utbildad ingenjör vid KTH och är med under projektets gång som coach och inspiratör.

– Att minska koldioxidutsläppen är en av vår tids största utmaningar. Jag vill hjälpa till att göra så att så många som möjligt får upp ögonen för projektet och tar chansen och engagerar sig konkret. Det är när man mixar olika kompetenser och perspektiv som magi kan skapas, säger Namo Marouf.

Hackathon är en allt mer populär metod för innovation i grupp. Det bygger på idén om att många olika individers kreativitet överträffar experter som arbetar enskilt och har kommit att användas av start-ups över hela världen.

– Det är intressant att, vid sidan av vårt ordinarie arbete, testa formatet ”Hackathon”. Det låter oss komma långt in i prototypstadiet på bara ett par dagar, vilket är ett av många sätt vi testar för att hitta klimatsmarta energilösningar som våra kunder vill ha, säger Lars Ejeklint, energiexpert på Vattenfall.

Hackathonet leds av Another Tomorrow som är experter på innovationsprocesser, med erfarenhet från bland annat Google Creative Labs.

Mer information och ansökan:
www.vattenfall.se/framtidensenergi

Heidi Stenström, pressekreterare, telefon: 070 611 81 92, e-post: heidi.stenstrom@vattenfall.com
Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post: press@vattenfall.com
Facebook:    facebook.com/vattenfallpressrum
Twitter:         twitter.com/Vattenfall_Se

Motorcykeltävling
Nordic Sport & Event

Michael Stork från Vattenfall Services blir den förste tävlingsföraren i Gotland Grand Nat...

Ringhals kärnkraftverk

Preem och Vattenfall vill tillverka drivmedel med mycket låg klimatpåverkan i en process d...

Fotograf vid en havsbaserad vindkraftpark. Foto: Kate Drouet

Mediebank

Sök och ladda ned bilder.

Prenumerationstyp

Pressmeddelande språk