Skip to content Gå till huvudnavigeringen

Vattenfall och Ovako sluter avtal för Sverige och Finland

Stålproducenten Ovako har slutit avtal med Vattenfall om el till samtliga sina anläggningar i Sverige och Finland. Samarbetet med Vattenfall ger Ovako ökad transparens och kostnadskontroll avseende förbrukad el. Totalt omfattar avtalet ungefär 1TWh per år.

Affären mellan Vattenfall och Ovako innefattar elleveransen till Ovakos alla produktionsanläggningar i Norden där de tre största är; Hofors och Smedjebacken i Sverige och Imatra i östra Finland. Ovako har en stark hållbarhetsprofil och stålproduktionen är baserad på skrot, vilket gör Ovako till en av Nordens största återvinnare av stålskrot.

Vattenfall har stort fokus på en hållbar produktion och klimatsmarta lösningar.

– Vattenfalls tydliga strategi är en styrka i samtalet med kunderna. De känner att vi inte är ett vanligt elbolag utan vi tar ansvar och levererar det vi lovar. Ovako är en stor och viktig kund och det samarbete vi nu inleder visar att hållbarhet är viktigt för att nå lönsamhet, säger Branislav Slavic, Head of Business Sales, Vattenfall.

Vattenfall arbetar hårt för att minska klimatpåverkan längs hela värdekedjan, med särskilt fokus på att hjälpa kunder och partners att minska sina utsläpp och nå sina klimatmål.

– Ovako har stort fokus på hållbarhet och arbetar kontinuerligt med förbättringar inom detta område. Energi är en mycket viktig del i tillverkningsprocessen av stål. Ovako tillverkar stål genom att processa återvunnet stålskrot och använder el som energi i flera delar av denna process. För Ovako är det viktigt att ha både stabila leveranser och en hållbar profil på vår el samt att vi har en transparens och kontroll av kostnaderna, säger Paola Zetterberg-Eriksson, Head of Group Purchasing, Ovako.

Fakta:
Ovako är en ledande europeisk tillverkare av komponentstål till kunder inom kullager-, transport- och tillverkningsindustrin. Omsättningen 2016 uppgick till 781 miljoner euro och antalet anställda var 2 800. Under ett år återvinner Ovako cirka 800 000 ton skrot.

Mer information:
www.vattenfall.se
www.ovako.com

Heidi Stenström, pressekreterare, telefon: 070 611 81 92, e-post: heidi.stenstrom@vattenfall.com
Från Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post:
press@vattenfall.com
facebook.com/vattenfallpressrum
twitter.com/Vattenfall_Se

Solceller på hustak

Ny rapport visar hur styrning av batterilager kan optimeras för att kapa effekttoppar och ...

Vindkraftverk
2018-11-12

Batterilager kan fördubbla gotländsk vindkraft till 2030

Ett batterilager, i kombination med ny smart teknik, kan med nuvarande förutsättningar i e...

Fotograf vid en havsbaserad vindkraftpark. Foto: Kate Drouet

Mediebank

Sök och ladda ned bilder.

Prenumerationstyp

Pressmeddelande språk