Förnybar el från Vattenfall hjälper SKF nå sina klimatmål

SKF, ett världsledande företag inom rullningslager, har valt Vattenfall som ny elleverantör i Sverige med start den 1 januari 2019. Valet av förnybar el är en viktig del för att SKF ska nå sina klimatmål om 40 procent minskade koldioxidutsläpp från tillverkningen per ton sålda lager till år 2025.

Vattenfall har en tydlig strategi om att bli fossilfria inom en generation och hjälpa sina kunder nå detsamma.

– Det var en tuff upphandling och vi är mycket glada över att SKF valde oss som ny elleverantör. Det visar att vi har den kunskap och expertis som efterfrågas och att våra produkter och tjänster står sig väl i konkurrensen. Det känns bra att det hårda arbete vi lägger ner uppskattas och kunderna ser oss som det självklara valet i resan mot fossilfritt, säger Magnus Westberg, chef Production Clients på Vattenfall Försäljning.

SKF har en stark miljöprofil och jobbar för att minska produkternas miljöpåverkan under hela livscykeln. Elen är producerad av vattenkraft och garanteras genom ursprungsmärkning, eller så kallade GoO:er, Guarantees of Origin. Den förnybara elen levereras till SKF:s anläggningar i Göteborg, Katrineholm och Landskrona.

Fakta:
SKF är en av världens ledande leverantörer av rullningslager, tätningar, service och smörj-system. SKF är representerat i fler än 130 länder och har återförsäljare på cirka 17 000 platser i hela världen.

Länkar:
www.vattenfall.com

www.skf.se

Heidi Stenström, pressekreterare, 070-611 81 92, heidi.stenstrom@vattenfall.com
Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Vattenfalls huvudkontor i Solna
2020-03-12

Vattenfall säljer privatkundsverksamheten i Storbritannien

Vattenfall har beslutat att sälja sin brittiska försäljningsverksamhet av el och gas mot p...

Ett tåg på väg över en bro. Foto: Bane NOR/Terje Walle
2020-03-12

Vattenfall och Bane NOR tecknar avtal om elprissäkring

Vattenfall och Bane NOR, ett statligt norskt företag som ansvarar för landets järnvägsinfr...

Fotograf vid en havsbaserad vindkraftpark. Foto: Kate Drouet

Mediebank

Sök och ladda ner bilder.