Skip to content Gå till huvudnavigeringen

Vattenkraftsbolag satsar 10 miljarder i miljöfond

Åtta vattenkraftsföretag som tillsammans står för 95 procent av Sveriges vattenkraftproduktion satsar nu 10 miljarder kronor under en 20- årsperiod för att förbättra vattenmiljön i de svenska vattenkraftverken. Vattenkraftens Miljöfond AB, som företagen nu gemensamt bildar, kommer att finansiera miljöåtgärder för att Sveriges vattenkraftverk ska leva upp till moderna miljövillkor.

Nu har de åtta företagen skrivit under ett aktieägaravtal och går därmed från ord till handling. Hur Vattenkraftens Miljöfond AB ska fungera, och organiseras har utvecklats i ett projekt som pågått under cirka 1,5 år.

Utgångspunkten för projektet har varit Energi­överenskommelsen som slöts sommaren 2016 mellan fem riksdagspartier och där det beslutades att vattenkraftsbranschen fullt ut ska finansiera kostnaderna för arbetet med att uppnå moderna miljövillkor.

- Den nationella prövningsplanen, som ingår i den proposition som regeringen nu lagt fram angående vattenkraftens framtid, ger en bra ram för det kommande arbetet med att uppnå moderna miljövillkor. Vattenkraftens Miljöfond kommer att bli en av de största finansiärerna av miljöinvesteringar i Sverige, vilket kommer att göra stor nytta för vattenmiljön, säger Christer Ljunggren, Vattenfall som blir Vattenkraftens Miljöfonds styrelseordförande.

Vattenkraftens Miljöfond kommer att handlägga ansökningar om ersättning, ta in medel från delägarna, sköta utbetalningar och informera om Vattenkraftens Miljöfonds verksamhet. Vattenkraftsproducenter som kommer att åläggas miljöförbättrande åtgärder inom ramen för den nationella prövningsplanen kommer kunna ansöka om ersättning. Det kan handla om installation av faunapassager, intagsgaller och liknande åtgärder. I vissa fall kan det också handla om att en hel anläggning behöver rivas. Det i sin tur kan innebära en rad kostnader som exempelvis återställande av vattendrag.

- Genom en solidarisk finansiering via Vattenkraftens Miljöfond AB minskar de ekonomiska konsekvenserna för enskilda aktörer, vilket säkerställer att miljöåtgärderna kommer till stånd där de gör störst nytta. Vattenkraftens Miljöfond beräknas kunna starta sitt arbete i början av 2019, säger Per Nordlund, Statkraft, ordförande för det projekt som drivits fram till nu.

De bolag som kommer att finansiera Vattenkraftens Miljöfond AB är Fortum, Jämtkraft, Mälarenergi, Skellefteå Kraft, Statkraft, Tekniska verken i Linköping, Uniper och Vattenfall.

Per Nordlund, Statkraft

Claes Hedenström, Vattenfall

2018-07-13

Vattenfall, Novo Nordisk och Novozymes undertecknar ett långsiktigt avtal om förnybar el från Kriegers Flak

Framställningen av insulin och enzymer kommer att ske med hjälp av förnybar energi från Da...

Energihusets scen, medverkande på tredje seminariet första dagen

Elvahundra personer besökte Vattenfalls seminarier under årets Almedalsvecka.

Fotograf vid en havsbaserad vindkraftpark. Foto: Kate Drouet

Mediebank

Sök och ladda ned bilder.

Prenumerationstyp

Pressmeddelande språk