Vattenfall vann upphandling om ny stor solcellspark i Uppsala

Vattenfall ska på uppdrag av Vasakronan anlägga en av Sveriges största solcellsparker. 11 000 solpaneler kommer att installeras på en yta om cirka 7 hektar i Uppsala. Marken ägs av fastighetsbolaget Vasakronan och Vattenfall har fått ansvaret för design, installation och drift av den nya solcellsparken.

Den nya anläggningen i Fyrislund i Uppsala förväntas vara i drift innan sommaren. Vattenfall ska nu förbereda för installation av de 11 000 panelerna med en planerad effekt på 4,4 MW, vilket motsvarar elbehovet för 240 hushåll.

– Att vinna upphandlingen om att anlägga en av Sveriges största solcellsparker gör mig otroligt stolt. Vasakronan har hela tiden haft en tydlig kravbild som vi nu visat att vi kan leva upp till. Vi har ett brett och konkurrenskraftigt utbud av hållbara energilösningar att erbjuda marknaden som möjliggör för oss och våra kunder att bli fossilfria inom en generation, säger Ulrika Jardfelt, Sverigechef för Värme och energilösningar på Vattenfall.

Vasakronan, som är Sveriges största fastighetsbolag med 173 kontors- och butiksfastigheter i Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala har en stark hållbarhetsprofil och klimatfrågan ses som en av de viktigaste strategiska frågorna i bolaget.

Mer information:
Vattenfall
Vasakronan

Heidi Stenström, pressekreterare, 070-611 81 92, heidi.stenstrom@vattenfall.com
Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Vattenfall Solar Team Foto: Hans-Peter van Velthoven
Foto: Hans-Peter van Velthoven

Solbilsmästarna gör skäl för sitt rykte genom att under tolv timmar köra Nuna Phoenix över...

Nyhet

I Nederländerna bygger Vattenfall just en hybridkraftpark - Haringvliet Zuid - som bl...

Nyhet
Fotograf vid en havsbaserad vindkraftpark. Foto: Kate Drouet

Mediebank

Sök och ladda ner bilder.