Felaktiga uppgifter i media om utsläpp

Vid åttatiden torsdag kväll den 1 augusti upptäcktes minskade syrenivåer i ett tekniskt utrymme på Forsmark 2. Utryckningspersonal i Östhammar larmades och felet kunde snabbt åtgärdas. Ingen hälsorisk förekom, varken för personal eller allmänhet.

Det var under revisionen på Forsmark 2 som personal fick indikationer på minskade syrehalter i ett relärum. Rummen innehåller teknisk utrustning för drift, och här hålls syrenivån alltid några procent under det normala för ökad brandsäkerhet.

För att minska syrehalten i dessa utrymmen produceras kvävgas, men denna kväll fortsatte produktionen trots att syrehalten gick under tillåtna 15 till ungefär 14 procent. Enligt rutin larmades då egen och regional utryckningspersonal för genomsökning av utrymmet. Ingen personal hade dock befunnit sig i relärummet, och situationen kunde hanteras internt. Utrymmet vädrades och Forsmark undersöker nu vad som föranlett tillbudet.

Felaktiga uppgifter om kvävgasläcka
Av orsaker som ännu inte klarlagts kom felaktiga uppgifter ut i media om att tillbudet skulle röra sig om en kvävgasläcka. Snarare handlade det alltså om överproduktion av kvävgas i ett avgränsat utrymme, med sänkt syrehalt som följd. Trots att relärum i första hand är avsedda för att husera teknisk utrustning, får personal under begränsad tid vistas där för att utföra underhållsarbete. Hade så varit fallet denna kväll, skulle det inte ha utgjort någon hälsofara.

Se även

Vattenfall‑logotyp över suddig flygvy av flerfilig trafik.

Vattenfall säljer majoritetsandel i Videberg Kraft till svenska staten

Svenska staten köper 60 procent av aktierna i Videberg Kraft AB från Vattenfall, som behåller en ägarandel om 20 procent och Industrikraft 20 procent.

Läs hela artikeln
Desirée Comstedt, tf vd för Videberg Kraft, Anna Borg, vd för Vattenfall, och Tom Erixon från Videberg Kraft vid pressträffen.

Videberg Kraft väljer Rolls-Royce SMR som leverantör av ny kärnkraft i Sverige

Vattenfalls och Industrikrafts kärnkraftsbolag Videberg Kraft har valt Rolls-Royce som leverantör för ny kärnkraft på Väröhalvön, intill Ringhals.

Läs hela artikeln
Flygbild över Väröhalvön med Ringhals i bakgrunden.

Videberg Kraft i ny fas – driver kärnkraftsprojekt vidare

Projektet för ny kärnkraft på Väröhalvön befinner sig i ett nytt skede och drivs nu vidare i Videberg Kraft, där Vattenfall är delägare. Arbetet fortsätter samtidigt som en ny ägarstruktur f...

Läs hela artikeln