Ingen effekthöjning vid Forsmark 3

Styrelsen för Forsmarks Kraftgrupp beslutade på fredagen att ta bort effekthöjning vid Forsmarks reaktor 3 ur gällande planering. Däremot kommer arbetet med effekthöjningen vid Forsmark reaktor 1 att gå vidare som planerat.

- Anledningen till beslutet är att lönsamhetskalkylen för effekthöjningen för Forsmark 3 har försämrats sedan frågan senast behandlades i styrelsen för cirka ett år sedan. Främst är det kostnaden för en nödvändig förstärkning av utmatningskapacitet som blir betydligt dyrare än vad som tidigare uppskattats, säger Torbjörn Wahlborg, chef för Vattenfall Norden och ordförande i Forsmarks styrelse.

Beslutet innebär att effektnivån i Forsmark 3 kommer att ligga kvar på nuvarande nivå på 1170 MW.

Forsmarks styrelse beslutade däremot att gå vidare med effekthöjningsarbetet vid Forsmark 1. En förutsättning är dock en överenskommelse med Svenska Kraftnät när det gäller frågan om utmatningskapacitet.

Vid Forsmark 1 är i stort sett samtliga tekniska åtgärder genomförda för att kunna höja effekten. För att kunna mata ut den högre effekten på kraftnätet måste utmatningskapaciteten förstärkas. Forsmark ska nu inleda förhandlingar med Svenska Kraftnät om hur utmatningsfrågan ska lösas.

Beroende på utfallet av förhandlingarna beräknas den högre effekten från Forsmark 1 att kunna börja matas ut på nätet någonstans under perioden 2017 till 2020. Effekthöjningen beräknas bli cirka 114 MW från dagens 984 MW.

Vid Forsmark 2 pågår sedan mars 2013 provdrift på en högre effektnivå. Även där har effekten höjts med 120 MW och ligger nu på 1120 MW. Där pågår för närvarande arbetet med att ta fram en ansökan om permanent drift på den högre effektnivån som ska lämnas till Strålsäkerhetsmyndigheten innan årsskiftet.

För ytterligare information kontakta:
Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08 739 50 10, e-post: press@vattenfall.com

Se även

Desirée Comstedt, tf vd för Videberg Kraft, Anna Borg, vd för Vattenfall, och Tom Erixon från Videberg Kraft vid pressträffen.

Videberg Kraft väljer Rolls-Royce SMR som leverantör av ny kärnkraft i Sverige

Vattenfalls och Industrikrafts kärnkraftsbolag Videberg Kraft har valt Rolls-Royce som leverantör för ny kärnkraft på Väröhalvön, intill Ringhals. Nu inleds detaljplaneringen för tre reaktor...

Läs hela artikeln
Flygbild över Väröhalvön med Ringhals i bakgrunden.

Videberg Kraft i ny fas – driver kärnkraftsprojekt vidare

Projektet för ny kärnkraft på Väröhalvön befinner sig i ett nytt skede och drivs nu vidare i Videberg Kraft, där Vattenfall är delägare. Arbetet fortsätter samtidigt som en ny ägarstruktur f...

Läs hela artikeln
Utsikt mot Ringhals kärnkraftverk, med vatten, grässtrand och fåglar i förgrunden.

7 av 10 positiva till ny kärnkraft

Det finns ett mycket starkt stöd i de tre halländska kommunerna närmast Ringhals, och cirka 70 procent av invånarna i Varbergs kommun är positiva till att det byggs ny kärnkraft med hjälp av...

Läs hela artikeln