Vattenfall först i Norden med ny effektivare vindkraftteknik

Det är inte helt ovanligt att vindkraftverk i en vindkraftpark pekar åt olika håll. Vattenfalls fälttest med ny vindmätningsteknik visar på en produktionsökning på 2 procent. Vattenfall är nu först i Norden med att satsa på tekniken i större kommersiell skala.

Om vindkraftverken inte står optimalt mot vindriktningen leder det till produktionsförluster och ökad påfrestning och slitage av turbinen. Felaktig vinkel mot vinden, orsakat av inkorrekt vindmätning på dagens vindkraftverk, beror på att mätutrustningen sitter bakom rotorbladen och störs av vindbrus.

– Våra fälttest av mättekniken har fallit mycket väl ut och även om en produktionsökning på två procent kan låta lite så ger det ett mycket viktigt tillskott av förnybar vindkraft. Vi installerar nu tekniken i 69 vindkraftverk i Danmark och Sverige och potentialen är stor då vi har ambitionen att installera den på halva flottan, säger Karl Bergman, Forskningschef i Norden.

Den nya tekniken (Spinner Anemometer) mäter vindflödet vid noskonen, framför rotorn där vindflödet är relativt ostört, vilket ger signifikant bättre mätresultat. Fältestet visar att de flesta vindkraftverken har en felaktig vinkel mot vinden på mellan 0 till 10 grader.

– En optimal vinkel mot vinden ger inte bara en produktionsökning utan även en betydande förlängning av vindkraftverkets livstid, säger Karl Bergman.

För mer information, vänligen kontakta: Magnus Kryssare, pressekreterare, tfn. 076-769 56 07

Från Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post: press@vattenfall.com
Facebook: facebook.com/vattenfallpressrum
Twitter: twitter.com/Vattenfall_Se

Vindkraftverk i Markbygden

Vattenfall tecknar avtal om energitjänster för vindkraftsparken Markbygden etapp 2

Vattenfall kommer under en flerårsperiod att stå för kraftbalansering och elmarknadstjänster för vindkraftsparken Markbygden etapp 2 norra i Piteå kommun.

Preem-flagga
Preem

Vattenfall och Preem utreder storskalig produktion av fossilfri vätgas i Lysekil

Vattenfalls och Preems samarbete om att producera fossilfri vätgas för biodrivmedelsproduktion tar nästa steg. Nu inleds en studie med syfte att undersöka möjligheterna att bygga en storskal...

Vattenfall och Kaunis Iron i nytt samarbete om elektrifierad fossilfri gruvdrift

Vattenfall AB och Kaunis Iron AB har tecknat en avsiktsförklaring om att utveckla en fossilfri och elektrifierad gruvdrift vid järnmalmsgruvan i Pajala.