Ny VD för Ringhals och Forsmark

Eva Halldén kommer på egen begäran att lämna befattningen som VD för Ringhals och Forsmark från och med den 1 mars 2016. Eva efterträds av Björn Linde, idag vice VD på Ringhals.

- Sedan jag tillträdde som VD för Ringhals och senare Forsmark har ett omfattande moderniseringsarbete genomförts. Vi har dessutom förändrat vår organisation och upprätthållit ett starkt fokus på säker och stabil drift. För mig är dessa uppdrag nu slutförda. Jag ser fram emot att gå in i en ny roll där jag kan fortsätta driva utvecklingen av Vattenfalls kärnkraftsorganisation, säger Eva Halldén.

Eva Halldén tillträdde som VD vid Ringhals i januari 2012 och som VD för Forsmark i februari 2014. Sedan dess har båda anläggningarna haft god tillgänglighet med starkt fokus på säkerhet. Lokala opinionsundersökningar visar hur omvärldens förtroende för både Ringhals och Forsmark ökat under Eva Halldéns tid som VD. Hon går nu in i en befattning med ett övergripande ansvar för projekt av stor betydelse för utvecklingen av Vattenfalls kärnkraftsreaktorer.

- Eva har lett sina organisationer genom omfattande förändringar och ett stort moderniseringsarbete. Det är utomordentligt viktigt att hon nu åtar sig att fortsätta driva utvecklingsarbetet av vår kärnkraft genom en funktion på Vattenfall centralt, säger Torbjörn Wahlborg, chef för Vattenfall Produktion och styrelseordförande i Ringhals och Forsmark.

Tillträdande VDn Björn Linde var tidigare vice VD och dessförinnan underhållschef på Ringhals. Han är civilingenjör i kemiteknik och har lång erfarenhet av storskalig produktion, bl a som produktionschef vid Albany Internationals tillverkning i Sverige och som delansvarig för produktivitetsprogram vid Stora Enso.

Berörda myndigheter är informerade om den kommande förändringen.

Grässlätt med ringhals i bakgrunden

Webbinarium: Så påverkar kärnkraften miljön

Varmt välkommen att delta i online seminarium via Microsoft Teams den 28 oktober om den uppdaterade miljövarudeklarationen för kärnkraft.

Gunnar Groebler

Gunnar Groebler lämnar Vattenfall för att bli vd för Salzgitter AG

Gunnar Groebler, chef för Vattenfalls affärsområde Wind, har beslutat lämna Vattenfall under våren 2021 för att bli vd för det tyska stål- och teknologiföretaget Salzgitter AG.

Anna Borg

Anna Borg ny vd och koncernchef för Vattenfall

Anna Borg har utsetts till ny vd och koncernchef för Vattenfall. Anna är sedan 2017 finansdirektör i Vattenfall och har en mångårig erfarenhet av energibranschen.