Alpina landslaget och Vattenfall inleder projekt för minskad klimatpåverkan

Klimatförändringarna märks på många olika sätt och för skidåkarna i det alpina landslaget är det ytterst påtagligt. Glaciärerna smälter och snötäcket blir märkbart tunnare. Tillsammans med Vattenfall har Ski Team Sweden Alpine därför nu initierat ett projekt för att halvera sin klimatpåverkan till år 2022.

Vattenfall, som varit huvudsponsor av Svenska Skidförbundet sedan 1994, och Ski Team Sweden Alpine startar nu ett projekt tillsammans med syfte att minska alpina landslagets utsläpp. Idag uppgår de till 44,6 ton/person årligen. Det är fyra gånger högre än normalt, främst beroende av res- och kostvanor.

– Det finns flera sätt att minska sin klimatpåverkan. Därför är det här projektet angeläget och en viktig markering att alla kan bidra på något sätt. Vattenfall har ett tydligt mål om att kunna hjälpa kunder och partners att bli fossilfria inom en generation, så det är självklart för oss att samarbeta med skidlandslaget och dela med oss av den kunskap vi har, säger Magnus Hall, vd på Vattenfall.

Till sin hjälp har Team Sweden Alpine bland annat Vattenfalls klimatcoach Lasse Ejeklint och det alpina landslaget kommer även involvera och att ta hjälp av sina leverantörer och partners för att se hur verksamheten kan förbättras.

– Vi vet att vår sport hotas av klimatförändringarna och att vi själva är en starkt bidragande orsak. Nu vill vi minska vårt klimatavtryck genom att lära oss av de som arbetar med detta dagligen, säger Kalle Olsson Bexell, marknads- och kommunikationschef för Svenska Skidförbundet.

– Givetvis ska vi ha fortsatt fokus på att ge fler möjlighet att upptäcka skidåkning och vara ett av världens bästa alpina landslag. Och vi är övertygade om att dessa båda mål är möjliga att uppnå parallellt, genom att göra fler medvetna val och försöka hitta alternativa lösningar på saker vi måste göra, säger Tommy Eliasson Winter, Alpinchef Svenska Skidförbundet.

Mer information:
www.vattenfall.se
www.skidor.com

Heidi Stenström, pressekreterare, 070 611 81 92, heidi.stenstrom@vattenfall.com
Kalle Olsson Bexell, marknads- och kommunikationschef Alpint, 076 634 73 68, kalle.olsson@skidor.com

Vattenfall på Facebook
Vattenfall på Twitter

Havsbaserade vindkraftparker – därför lockar de till sig marint liv

När världen ställer om från fossila bränslen för att bekämpa klimatförändringarna är det viktigt att snabbt öka den fossilfria elproduktionen och samtidigt undvika att skada ekosystemen. Men...

Bilbesiktning på Opus-station

Vattenfall och Opus i samarbete för minskade klimatavtryck

Vattenfall ska som ”Smart Energy Partner” hjälpa besiktningsföretaget Opus Bilprovning, med 100 stationer i Sverige, att hitta vägar som minskar Opus klimatavtryck.

Vattenfallmedarbetare som står framför solpaneler

Vattenfalls års- och hållbarhetsredovisning 2023: Fortsatt arbete för fossilfrihet

Vattenfalls års- och hållbarhetsredovisning för 2023 har ett särskilt fokus på havsbaserad vindkraft och ny kärnkraft – nödvändiga faktorer för energiomställningen och Vattenfalls fortsatta ...