Alpina landslaget och Vattenfall inleder projekt för minskad klimatpåverkan

Klimatförändringarna märks på många olika sätt och för skidåkarna i det alpina landslaget är det ytterst påtagligt. Glaciärerna smälter och snötäcket blir märkbart tunnare. Tillsammans med Vattenfall har Ski Team Sweden Alpine därför nu initierat ett projekt för att halvera sin klimatpåverkan till år 2022.

Vattenfall, som varit huvudsponsor av Svenska Skidförbundet sedan 1994, och Ski Team Sweden Alpine startar nu ett projekt tillsammans med syfte att minska alpina landslagets utsläpp. Idag uppgår de till 44,6 ton/person årligen. Det är fyra gånger högre än normalt, främst beroende av res- och kostvanor.

– Det finns flera sätt att minska sin klimatpåverkan. Därför är det här projektet angeläget och en viktig markering att alla kan bidra på något sätt. Vattenfall har ett tydligt mål om att kunna hjälpa kunder och partners att bli fossilfria inom en generation, så det är självklart för oss att samarbeta med skidlandslaget och dela med oss av den kunskap vi har, säger Magnus Hall, vd på Vattenfall.

Till sin hjälp har Team Sweden Alpine bland annat Vattenfalls klimatcoach Lasse Ejeklint och det alpina landslaget kommer även involvera och att ta hjälp av sina leverantörer och partners för att se hur verksamheten kan förbättras.

– Vi vet att vår sport hotas av klimatförändringarna och att vi själva är en starkt bidragande orsak. Nu vill vi minska vårt klimatavtryck genom att lära oss av de som arbetar med detta dagligen, säger Kalle Olsson Bexell, Kommunikations- och marknadschef för Svenska Skidförbundet.

– Givetvis ska vi ha fortsatt fokus på att ge fler möjlighet att upptäcka skidåkning och vara ett av världens bästa alpina landslag. Och vi är övertygade om att dessa båda mål är möjliga att uppnå parallellt, genom att göra fler medvetna val och försöka hitta alternativa lösningar på saker vi måste göra, säger Tommy Eliasson Winter, Alpinchef Svenska Skidförbundet.

Mer information:
www.vattenfall.se
www.skidor.com

Heidi Stenström, Pressekreterare, 070 611 81 92, heidi.stenstrom@vattenfall.com
Kalle Olsson Bexell, Marknads- och kommunikationschef Alpint, 076 634 73 68, kalle.olsson@skidor.com
Facebook:    facebook.com/vattenfallpressrum
Twitter:         twitter.com/Vattenfall_Se

Tranfamilj flyger genom Klim-vindkraftparken. Foto: Henrik Haaning Nielsen
Foto: Henrik Haaning Nielsen

Fåglar är bra på att undvika vindkraftverkens vingar

En ny fågelstudie vid danska vindkraftverk visar att fåglar är betydligt bättre på att undvika vindkraftverkens vingar än man tidigare trott. De goda resultaten bekräftar att natur och vindk...

Grässlätt med ringhals i bakgrunden

Webbinarium: Så påverkar kärnkraften miljön

Varmt välkommen att delta i online seminarium via Microsoft Teams den 28 oktober om den uppdaterade miljövarudeklarationen för kärnkraft.

Ulrika Jardfelt, chef för Vattenfalls fjärrvärmeverksamhet i Sverige

Vattenfall ett steg närmre minusutsläpp

Vattenfall Värme Sverige närmar sig målet att fånga in och lagra koldioxid från förbränning av biobränslen, så kallad bio-CCS. Om ansökan till EU:s innovationsfond godkänns, sker byggstart i...