Preem och Vattenfall i samarbete om biodrivmedel i stor skala

Preem och Vattenfall har tecknat en avsiktsförklaring om att undersöka möjligheterna till att använda klimatsmart vätgas i tillverkningen av biodrivmedel i stor skala för den svenska marknaden.

Preem har målsättningen att producera tre miljoner kubikmeter förnybara drivmedel per år 2030 vilket skulle stå för merparten av minskningen av koldioxidutsläppen i den svenska transportsektorn. För att nå dit krävs mer gröna råvaror. Vattenfall, som strävar efter att möjliggöra klimatsmarta lösningar, kan bidra med klimatsmart vätgas till produktionen. Preem och Vattenfall kommer att tillsätta en arbetsgrupp och förstudien finansieras av båda parter.

Preem och Vattenfall kommer även att se över möjligheten att producera grön vätgas genom utnyttjande av el från vatten- och vindkraft, vilket ger mycket låga klimatpåverkande utsläpp.

– Vi behöver använda många olika typer av råvaror och producera flera olika typer av bränslen för att ersätta fossila drivmedel med förnybara. Det behövs också många olika lösningar. Preems bidrag är att göra så gröna och effektiva bränslen som möjligt. Samarbetet är också ett steg i vår vision att vara ledande för omställningen mot ett hållbart samhälle, säger Petter Holland, vd och koncernchef Preem.

– Vi tar ett viktigt steg och jag ser mycket positivt på möjligheterna med detta samarbete. Jag ser både affärsmöjligheten och klimatnyttan där Vattenfall kan bidra med klimatsmart och konkurrenskraftig vätgas, säger Magnus Hall, vd och koncernchef Vattenfall.

Preem producerar redan idag biodrivmedel eller så kallad biodiesel (icke-fossil diesel) av tallolja, en restprodukt från skogsindustrin, men avser att framöver tillverka förnybara drivmedel från sågspån och skogsrester från virkesavverkningar samt lignin från pappersmassaindustrin.

Vätgas är en avgörande del av processen för att omvandla förnybara råvaror till biodrivmedel. Klimatsmart vätgas och olika restprodukter från massabruken skulle kunna öka produktionen av biodrivmedel flera gånger om jämfört med dagens nivå.

För mer information kontakta:
Magnus Kryssare, pressekreterare Vattenfall, 076-769 56 07
Niclas Brantingson, presschef Preem, 070-362 03 99

Om Preem
Preem är Sveriges största drivmedelsbolag. Vår vision är att leda omvandlingen mot ett hållbart samhälle. Preems två raffinaderier räknas till de mest moderna och miljöanpassade i Europa med en raffineringskapacitet på över 18 miljoner kubikmeter råolja per år. Vår verksamhet omfattar produktion, försäljning, distribution samt trading och varuförsörjning. Vi förädlar och säljer bensin, diesel, eldningsoljor och förnybara drivmedel till företag och privatpersoner i Sverige. Drygt 2/3 av produktionen exporteras. Vi har också ett rikstäckande servicenät med 570 tankställen för privat- och yrkestrafik. Preem AB har drygt 1 300 anställda varav 900 arbetar vid raffinaderierna. För helåret 2015 var Preems omsättning 66 miljarder SEK.

Om Vattenfall
Vattenfall är ett svenskt, statligt ägt energiföretag med cirka 20 000 medarbetare och verksamhet i Sverige, Tyskland, Nederländerna, Danmark, Storbritannien och Finland. Vattenfall fokuserar på tillväxt inom affärsområden som driver omställningen mot ett klimatsmartare energisystem och därigenom tryggar en tillförlitlig och kostnadseffektiv energiförsörjning.

En av Vattenfalls anläggningar i Uppsala

Vattenfall och Aker Carbon Capture i samarbete för negativa koldioxidutsläpp i bio-CCS-projekt

Vattenfall har tecknat ett samförståndsavtal med norska Aker Carbon Capture för att påskynda utvärderingen av framtida anläggningar för koldioxidavskiljning i Sverige och norra Europa.

Hybrit pilot 200602. Fotograf Åsa Bäcklin
Fotograf Åsa Bäcklin

HYBRITs nästa steg får stöd från Energimyndigheten

Energimyndigheten har beslutat att ge HYBRIT, SSABs, LKABs och Vattenfalls initiativ för fossilfritt stål, stöd med 22 miljoner kronor till en omfattande genomförbarhetsstudie.

Tillverkning av vindkraftverk i trä. Foto: Modvion

Trätorn kan sänka koldioxidavtrycket från framtida vindkraftverk

Vattenfall och Modvion ingår nytt samarbete om att använda vindkraftstorn i trä för landbaserad vindkraft, vilket kan sänka koldioxidutsläppen med minst 25 procent vid tillverkningen.