Vattenfall tecknar stort leveransavtal för vindkraft till Microsoft

Vattenfall har slutit ett tioårigt leveransavtal med Microsoft att förse företagets internationella datacenter i Nederländerna med energi från vindkraft. Affären är Vattenfalls första vad gäller energiförsörjning till datacenter utanför Norden och den största inom området som är helt baserad på vindkraft.

Avtalet mellan Vattenfall och Microsoft innebär att Microsoft kommer köpa all elproduktion från Vattenfalls nya vindkraftpark Wieringermeer som kommer att byggas nära Microsofts datacenter utanför Amsterdam i Nederländerna. Vindkraftparken planeras tas i drift 2019.

- Vi är mycket glada och stolta över att kunna stödja Microsofts övergång till att använda förnybar el i sina datacenter, säger Vattenfalls VD Magnus Hall. Denna affär är helt i linje med vår strategi att hjälpa våra kunder att minska sina koldioxidutsläpp och bli fossilfria inom en generation.

Vattenfall förser idag flera datacenter i Norden med förnybar el, främst vattenkraft.

- Våra affärskunder inom bland annat tech-industrier börjar alltmer använda vind- och solkraft för att nå sina hållbarhetsmål. Vi har möjlighet att stödja kunder i denna ambition genom ett antal produkter – i detta fall genom att kombinera vår förnybara produktion och energilösningar för att hjälpa Microsoft att leverera gröna IT-tjänster, säger Martijn Hagens, chef för affärsområdet Customer & Solutions inom Vattenfall.

Vattenfall beslutade nyligen att investera mer än två miljarder kronor för att bygga ut och öka kapaciteten för Wieringermeer som blir en av de största landbaserade vindkraftparkerna i Nederländerna.

Microsofts nederländska datacenter fungerar som regional nod för Microsofts molntjänster och kommer att ge ökad kapacitet för kunder i hela Europa, Mellanöstern och Afrika, liksom för företagets globala kunder.

- Investeringen i lokal förnybar energi till våra datacenter i regionen är bra både för vår affärsverksamhet och Nederländerna. Microsoft är helt inriktade på att fasa in ny förnybar energi i driften av våra datacenter, säger Brian Janous, ansvarig för energiförsörjning inom Microsoft.

Vindkraftparken Wieringermeer kommer på sikt att omfatta 100 vindkraftverk. Den totala produktionen förnybar elproduktion blir då 1,3 TWh, vilket motsvara konsumtionen för omkring 370 000 hushåll.

Från Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post: press@vattenfall.com

Informationen är av sådan art som Vattenfall är skyldigt att offentliggöra i enlighet med EU-förordningen om marknadsmissbruk (EU Market Abuse Regulation) och/eller svensk lag om värdepappersmarknaden. Informationen överlämnades till en av ovanstående personer anlitad nyhetsbyrå för publicering den 2 november 2017 klockan 08.00 CET.

Vattenfall är ett svenskt, statligt ägt energiföretag med ungefär 20 000 medarbetare och verksamhet i Sverige, Tyskland, Nederländerna, Danmark, Storbritannien och Finland. Vattenfall fokuserar på tillväxt inom affärsområden som driver omställningen mot ett mer klimatsmart energisystem och därigenom tryggar en tillförlitlig och kostnadseffektiv energiförsörjning.

Havsbaserat vindkraftverk

Vattenfall och RWE slutför avyttringen av Norfolk Offshore Wind Zone

Vattenfall har idag slutfört avyttringen av Norfolk Offshore Wind Zone till RWE. Den överenskomna köpeskillingen uppgår till motsvarar 963 miljoner GBP.

Landbaserad vindkraftspark

Vattenfalls största landbaserade vindkraftsprojekt får miljötillstånd

De intilliggande vindkraftsparkerna Norrbäck och Pauträsk som tillsammans utgör Vattenfalls hittills största landbaserade vindkraftsprojekt har fått ett slutgiltigt miljötillstånd.

Medarbetare på Vattenfall kundtjänst

Diversity Employer Gold 2024 till Vattenfall Kundservice

Det prestigefyllda priset Diversity Employer Gold delas varje år ut till företag som arbetar aktivt för jämställdhet, och där mångfald och inkludering prioriteras.