Energimyndigheten ger stöd till Preems och Vattenfalls planerade vätgasfabrik i Göteborg

Preem och Vattenfall har som gemensamt mål att med hjälp av vätgas producera förnybara drivmedel i stor skala. Energimyndigheten bidrar via Industriklivet med hälften av kostnaden på sex miljoner kronor för förprojektering av en ny fossilfri vätgasfabrik som med en kapacitet på 18 megawatt väntas bli störst i Europa.

Preem och Vattenfall går nu vidare med planerna på att projektera en vätgasanläggning som ska producera vätgas till biodrivmedelframställning baserade på rester från den svenska massaindustrin.

– Det här initiativet har potential att bidra till att nå målet om nettonollutsläpp för både industrin och transportsektorn, säger Klara Helstad, chef enheten hållbar industri på Energimyndigheten.

– Det här är ett viktigt steg i vår omställning att producera tre miljoner kubikmeter biodrivmedel år 2030 och ligger helt i linje med Preems vision att vara ledande i omställningen mot ett mer hållbart samhälle, säger Petter Holland, vd för Preem.

– Det är mycket glädjande att Energimyndigheten också ser potentialen i Preems och Vattenfalls gemensamma målsättning med att kraftig reducera utsläppen från vägtransporter. Vattenfall får nu ytterligare en möjlighet att utveckla marknaden för vätgasproduktion från fossilfri el, säger Magnus Hall, vd och koncernchef för Vattenfall.

Vätgas tillverkas idag till största del från fossil naturgas, vilket ger upphov till utsläpp av koldioxid. Genom att istället tillverka vätgas från fossilfri el med elektrolys så kan dessa utsläpp undvikas.

Anläggningen kommer att bidra till att minska utsläppen av koldioxid med 25 000 ton per år från processen och utsläppen i transportsektorn förväntas minska med cirka 230 000 ton per år när biodrivmedel ersätter diesel och bensin. Det motsvarar utsläppen från 80 000 bilar per år.

Som Sveriges största drivmedelsproducent har Preem en framträdande roll i omställningen till mer förnybara drivmedel och ett hållbart samhälle för att bidra till att minska klimatpåverkan. Vattenfall är Sveriges största elproducent och har ett tydligt mål att minska utsläppen av växthusgaser och ta en ledande roll i omställningen till ett hållbart energisystem.

Sveriges miljömål innebär att koldioxidutsläppen från biltrafiken ska minska med 70 procent till 2030 vilket innebär att produktionen av förnybara drivmedel måste öka avsevärt.

För mer information, kontakta:

Linda Werner, utvecklingsingenjör Preem, +46 76 232 11 70
Preems pressavdelning, +46 70 450 10 01, press@preem.se
Magnus Kryssare, Vattenfalls pressavdelning, +46 76 769 56 07, press@vattenfall.com

Preem-flagga
Preem

Vattenfall och Preem utreder storskalig produktion av fossilfri vätgas i Lysekil

Vattenfalls och Preems samarbete om att producera fossilfri vätgas för biodrivmedelsproduktion tar nu nästa steg. Nu inleds en studie med syfte att undersöka möjligheterna att bygga en stors...

Vattenfall och Kaunis Iron i nytt samarbete om elektrifierad fossilfri gruvdrift

Vattenfall AB och Kaunis Iron AB har tecknat en avsiktsförklaring om att utveckla en fossilfri och elektrifierad gruvdrift vid järnmalmsgruvan i Pajala.

Vattenfalls vindkraftspark Stor-Rotliden

Förnybar energi från Vattenfall dygnet runt till Microsofts svenska datacenter

Vattenfall och Microsoft Sverige lanserade ”24/7 Matching solution” som ett pilotprojekt förra året. Lösningen kommer nu att användas i Microsofts tre nya datahallar i Sverige.