Salt som energilager: Vattenfall startar pilotanläggning vid värmekraftverk i Berlin

Vattenfall ska tillsammans med det svenska företaget SaltX Technology testa om förnybar vind- och solkraft kan lagras i salt. SaltX patenterade teknik har i försök visat sig kunna lagra upp till tio gånger mer värme och över längre tid än vatten. Nu ska tekniken testas i industriell skala vid en pilotanläggning i värmekraftverket Reuter i Berlin.

Pilotanläggningen vid värmekraftverket Reuter i Spandau, Berlin, har en lagringskapacitet på 10 MWh och togs officiellt i drift i dag.

- Under de närmaste månaderna kommer vi samla in viktiga data för att få svar på frågan om och i så fall hur denna typ av anläggning kan användas i vår verksamhet. Några frågeställningar är hur stora mängder salt som kan användas, hur snabbt lagringsmediet reagerar och hur processen kan styras, säger Markus Witt, ansvarig för projektet vid Vattenfall Wärme Berlin AG.

Den patenterade tekniken som utvecklats av svenska SaltX Technology bygger på salt som täckts med ett skikt nano-partiklar. Detta gör att saltbatteriet kan laddas flera tusen gånger och att energin kan lagras i veckor eller månader utan förluster.

- Vi ser att energibranschen förändras radikalt, där behovet av energilagring har kommit att växa mycket snabbt. Tyskland är ett av de länder som tagit ledartröjan i denna förändring och vi är stolta över att ha Vattenfall som partner. Nu är vi ivriga att kommersialisera vår energilagringslösning så fort som möjligt, säger Harald Bauer, VD vid SaltX Technology.

Utvärdering av provdrift
Provdriften vid anläggningen i Berlin kommer preliminärt att pågå till slutet av sommaren. Därefter kommer provdata att utvärderas och resultaten att kunna presenteras i slutet av året.

Pilotanläggningen är en del av en långsiktig ombyggnad av kraftverket Reuter. Vattenfall kommer under 2019 även att ta i drift Europas största power-to-heat-anläggning, ett energilager baserat på lagring av varmvatten. Under 2020 kommer Vattenfall ta kolkraftverket Reuter C ur drift, vilket är ett steg i planen att till 2030 helt fasa ut allt kol som bränsle i Vattenfalls värmeverksamhet i Berlin.

For ytterligare information kontakta:
Vattenfalls pressavdelning 08-739 5010, press@vattenfall.com

Preems raffinaderi i Lysekil

Vattenfall och Preem går vidare med samarbetet kring fossilfri vätgas till biobränslen

Det finns mycket goda förutsättningar för en elektrolysanläggning i Lysekil för vätgasproduktion till biobränsle. Det visar resultaten från studien som pågått under våren.

Elmotorcykel från Cake och Vattenfall,  första generationens prototyp

Vattenfall och CAKE i samarbete för att utveckla första fossilfria motorcykeln

Vattenfall och elmotorcykeltillverkaren CAKE har tecknat en avsiktsförklaring där kunskap och expertis delas för att utveckla den första fossilfria elmotorcykeln.

Vattenfall ersätter delar av den befintliga dammen vid Lilla Edets kraftstation

Mindre cement ger klimatsmartare betong

Vattenfall har utvecklat en klimatsmart vattenbyggnadsbetong med mindre cementinnehåll som kan minska koldioxidutsläppen med runt en fjärdedel.