Vattenfall bygger sin första flytande solpark

Den första flytande solparken som utvecklats av Vattenfall kommer att byggas i Nederländerna. I slutet av december kommer Vattenfall att starta byggandet av solparken, som har en kapacitet på 1,2 megawatt.

I Nederländerna finns få platser att bygga solparker på. En lösning är att bygga flytande solparker, till exempel på dammar och pooler som bildas som ett resultat av utvinning av sand och grus. En ytterligare fördel är att vattnet kyler panelerna naturligt, vilket ökar deras effektivitet jämfört med landbaserade solpaneler.

På platsen i Gendringen där Netterden, Vattenfalls partner i projektet, har utvunnit sand och grus i tjugofem år, finns en elektrisk sandpump i vattnet. Tillsammans med tillhörande sorterings- och bearbetningsutrustning förbrukar den cirka 2,5 miljoner kilowattimmar per år. Under åren har utvinningsverksamheten skapat en damm på vilken en ö med flytande solpaneler kommer att byggas. Den nu planerade solparken kommer att producera hälften av hela anläggningens behov av el.

-Vattenfall vill göra det möjligt att leva fossilfritt liv inom en generation. Vår och Netterdens gemensamma ambition för en hållbar framtid har varit grunden för vårt nystartade samarbete. Netterdens beslut att starta detta projekt, drivs av deras vision om att vara ett socialt ansvarsfullt företag där förnybar energi är en naturlig del av den visionen, säger Ivo Iprenburg, affärsutvecklingschef Fastigheter på Vattenfall.

Vattenfall är huvudentreprenören och övervakar hela processen medan Netterden tillhandahåller finansieringen. Byggandet kommer att börja i slutet av 2019 och solparken förväntas vara i drift i maj 2020.

Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post: press@vattenfall.com

Vattenfall är ett ledande europeiskt energiföretag som i mer än 100 år elektrifierat industrier, levererat energi till människors hem och moderniserat vårt sätt att leva genom innovation och samarbete. Vi vill nu göra det möjligt att leva fossilfritt inom en generation. Därför driver vi omställningen till ett hållbart energisystem genom satsningar på förnybar produktion och klimatsmarta energilösningar för våra kunder. Vi har cirka 20 000 anställda och är verksamma främst i Sverige, Tyskland, Nederländerna, Danmark och Storbritannien. Vattenfall ägs av den svenska staten. För mer information: group.vattenfall.com/se

Den flytande solkraftsparken i Gendringen, Nederländerna. Bild: Jorrit Lousberg

Vattenfall inviger sin första flytande solkraftpark

Vattenfall har invigt sin första flytande solkraftpark i Gendringen, Nederländerna.

Batterilagret i Landskrona

Smart skånskt batterilager nu i drift

Vattenfall har börjat leverera smarta tjänster till ett batterilager på Bolidens anläggning i Landskrona.

Markersbach pumpkraftverk, utsikt över bassängen

Solkraft kompletterar tyska pumpkraftverk

Att kombinera solkraft med annan elproduktion är ett smart sätt att använda befintlig infrastruktur. I Tyskland ska två pumpkraftverk kompletteras med solkraft.